Met je avatar naar een evenement

GoMeet is een nieuw virtueel 3D platform voor beurzen en congressen. De bezoeker – of liever gezegd zijn/haar avatar – kan hiermee coronaproof maar toch actief deelnemen aan een evenement. Het Rotterdamse voortgezet onderwijs heeft de primeur met GoMeet op de Digitale Scholenmarkt, het voorlichtingsmoment voor leerlingen van groep 8.

Om deze leerlingen in coronatijd toch goed te kunnen informeren over het aanbod in het middelbaar onderwijs hebben (bijna) alle middelbare scholen in Rotterdam en omstreken de handen ineengeslagen voor een uniek virtueel evenement: de Digitale Scholenmarkt. Tijdens deze online bijeenkomst kunnen de circa tachtig scholen zich presenteren, workshops geven, praten met bezoekers en laten zien wat de school te bieden heeft. Zo krijgen leerlingen, leerkrachten, ouders en verzorgers coronaproof een goede indruk van de verschillende scholen.

Ad Keller, rector van het deelnemende Krimpenerwaard College en tevens voorzitter van de stuurgroep de Digitale Scholenmarkt: ‘We leven door corona in onzekere tijden en dat heeft ook zijn weerslag op onze voorlichtingsactiviteiten. Maar het maakt ook inventief. Eind januari komen tienduizend leerlingen en tweehonderd leraren samen in één virtuele ruimte. Kiezen voor het VO kan nu dus ook zo!’

Als een avonturenspel

Voor de leerlingen en hun ouders is het 3D evenement niet alleen informatief, maar vooral ook leuk, volgens GoMeet. Het lijkt op een avonturenspel of animatie. De leerling logt in en maakt een eigen avatar aan; dan volgt er een keuze uit schoolniveau en regio. Ouders en verzorgers kunnen ook een avatar aanmaken. Samen kunnen ze over de scholenmarkt rondstruinen en alle deelnemende scholen in hun stand bezoeken. Bij de stands zijn filmpjes en informatie over de betreffende school aan te klikken. De avatars kunnen vragen stellen door te chatten met een van de personen bij de stand – medewerkers van de school – of aanhaken bij een gesprek.

De Digitale Scholenmarkt werkt op basis van digitaal platform GoMeet, een joint venture van Enversed Studios, ZesEvents en Dieter.nl. GoMeet wordt technisch ondersteund door de Amerikaanse virtual reality-specialist Virbela. Dit bedrijf ontwikkelde een virtuele campus waarop GoMeet is gestoeld.