Gasten kunnen sinds 23 januari kiezen tussen een leesboekje of een speeltje als cadeautje bij een Happy Meal. Zo wil McDonald’s lezen stimuleren bij kinderen en ouders.
In totaal worden er twaalf verschillende boekjes uitgebracht. Deze zijn speciaal voor McDonald’s geschreven door kinderboekenschrijfster Cressida Cowell, bekend van de boekenserie ‘Hoe tem je een draak’. De nieuwe boekenreeks gaat over twee tweelingen, die samen met hun ouders op ontdekkingsreis gaan door de tijd. Wanneer ze terechtkomen in de tijd van dinosauriërs beleven ze allerlei avonturen.
“Ik ben blij dat een partij als McDonald’s dit soort stappen zet,” zegt Geke van Velzen, directeur van Stichting Lezen & Schrijven, in een persbericht van McDonald’s. “Het is ontzettend belangrijk dat kinderen opgroeien met taal, en al vanaf een jonge leeftijd aangemoedigd worden om te lezen. Dit kan door ze zelf te laten lezen, maar ook voorlezen speelt een hele belangrijke rol bij taalontwikkeling.”
Het is niet voor het eerst dat McDonald’s lezen bij kinderen wil stimuleren. In 2013 lanceerde McDonald’s Nederland gratis digitale, interactieve kinderboeken bij ieder Happy Meal. Al had een marketeer toen wel wat op te merken: de uitwerking van de kinderboeken kon beter.