Onlangs publiceerde de UB Maastricht haar derde, Engelstalige vlog. ‘Het is een nieuwe manier om onze doelgroepen te benaderen.’
‘Via nieuwsbrieven en onze site vertellen we onderzoekers, studenten en docenten over onze events, diensten en services,’ zegt Stefan Jongen, specialist Scientific Information bij de Maastricht University Library. ‘Maar we zochten naar een andere, meer eigentijdse manier om met onze doelgroepen te communiceren. Dat zijn onze vlogs, oftewel blogs in videovorm, geworden. In deze korte filmpjes vertellen medewerkers van de Maastricht University Library hun verhaal.’
Trending topics
De vlogs zijn te vinden op het YouTube-kanaal van de bibliotheek. Ze zijn steeds gericht op een van de doelgroepen, zegt Jongen. Zo gaat het eerste filmpje over Wooclap, een digitale tool om de interactie in het klaslokaal te bevorderen. ‘Die tool is superhandig om studenten te activeren.’ De tweede vlog benadrukt het belang van informatievaardigheden in het onderwijs en in de derde en meest recente vlog staan de toepassingen van kunstmatige intelligentie in het klaslokaal centraal. ‘Met de filmpjes willen we meer dan alleen informeren over onze bibliotheekdiensten. Ook komen trending topics in onderwijs en onderzoek aan bod,’ besluit Jongen.