Krantenbank vanaf 2016 op zwart voor KB-leden

Vanaf 1 januari 2016 kunnen leden van de Koninklijke Bibliotheek (KB) geen gebruik meer maken van de LexisNexis Krantenbank. De KB en LexisNexis kwamen er met elkaar niet uit.

“In de onderhandelingen is het niet mogelijk gebleken online raadpleging voor onze klanten te laten continueren, een belangrijke voorwaarde voor de KB,” meldt het team Uitgeversrelaties van de KB. “Binnen de taken van de KB voor de openbare bibliotheken heeft de KB-Inkoopcommissie eveneens onderhandeld over de Krantenbank; OB-leden hadden on site [binnen de bibliotheekgebouwen] toegang tot de Krantenbank. De verhouding tussen licentiekosten en gebruik waren uit balans, en ook bij de stevige onderhandelingen hierover zijn LexisNexis en de KB-Inkoopcommissie niet tot een voor de KB bevredigend resultaat gekomen.” In een nieuwsbericht voegt de KB er nog aan toe dat “de kosten veel te hoog [waren] ten opzichte van het gebruik, dat de afgelopen jaren sterk is teruggelopen”.

LexisNexis verwijst voor een reactie naar zijn website: “Dit abonnement via de KB heeft zich zó ontwikkeld dat de vergoeding voor nieuwsuitgevers en journalisten die LexisNexis vertegenwoordigt – helaas – niet meer in verhouding staat tot het gebruik van de dienst.”
De Krantenbank leverde via de Aquabrowser binnen de muren van de Bibliotheek [on site] toegang tot artikelen uit het archief van de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, Het Parool, Algemeen Dagblad, De Telegraaf en Het Financieel Dagblad. Studenten en medewerkers van universiteiten en hogescholen hebben nog toegang via hun eigen bibliotheek indien aldaar een LexisNexis-licentie afgesloten is voor 2016.