Koninklijke Bibliotheek zoekt productmanager Library services platform

Waar de geschiedenis van de Nederlandse Bibliografie, 36 terabyte aan webarchiefdata en het werken met een product backlog samenkomen. Dat is de KB in Den Haag. En het is de plek waar jij als productmanager Library services platform een bepalende rol hebt in de vernieuwing van de platformen, die onze administratieve processen ondersteunen én onze collectiegebonden metadata beheren.

Maak jij het mogelijk?

Als onze productmanager Library services platform heb je feeling voor IT en sta je midden in het centrum van de vernieuwing van ons informatielandschap. Dit raakt veel processen, KB breed. Je verzamelt ideeën, zet de koers uit, bewaakt de voortgang van het project en stuurt waar nodig bij en hakt knopen door.

En er is meer. Jij bent de productmanager die:

  • verantwoordelijk is voor het beheer van de product backlog;
  • een duidelijke roadmap voor verdere productontwikkeling onderhoudt;
  • de organisatie en stakeholders informeert over de behaalde resultaten;
  • verantwoordelijk is voor de kwaliteitsborging.

Daar komt bij dat we werken aan een ingrijpende vernieuwing van onze systemen. Als onze productmanager ben je verantwoordelijk voor een optimale overgang van oud naar nieuw. Waarbij je permanent in verbinding bent met ons andere grote programma, het Nieuw digitaal magazijn, én met de enterprise architectuur. Je moet dus veel ballen in de lucht houden!

Ben jij het talent dat wij zoeken?

We zijn benieuwd naar wie jij bent en wat jou bijzonder maakt. Is dat jouw blik op de toekomst gecombineerd met jouw organisatiesensitiviteit? Geweldig. Zeker als je dit voor deze vacature productmanager aanvult met:

  • ervaring als productmanager, producteigenaar of in een soortgelijke rol;
  • zeer goede communicatieve en verbindende eigenschappen;
  • een pragmatische werkwijze en een sterke besluitvaardigheid;
  • aantoonbare werkervaring met het BiSL-procesmodel en agile werken.

Waar kun jij op rekenen?

Als je kiest voor de KB, dan kies je ook voor uitstekende arbeidsvoorwaarden. Om precies te zijn valt jouw keuze op onder andere:

  • een brutomaandsalaris tussen € 3.831 en € 5.269 (schaal 11);
  • om te starten een dienstverband voor een jaar met uitzicht op een vast dienstverband;
  • een goede werk- en privébalans. Zo heb je 42 vrije dagen en praten we graag met je over thuiswerken en flexibele werktijden;
  • 100% vergoeding van jouw ov-reiskosten;
  • pensioenopbouw via pensioenfonds ABP;
  • een dertiende maand (8,33%).

Deze arbeidsvoorwaarden (en meer) gelden voor een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Voor de vacature productmanager is een dienstverband voor 36 uur per week aan de orde.

Hoe is het om bij de KB te werken?

De KB is de nationale bibliotheek van Nederland. Wat meer mensen mogen weten, is dat de KB innoveert. Want dat doen we absoluut! Samen met vijfhonderd collega’s zetten we ons in om Nederland elke dag slimmer, vaardiger en creatiever te maken. Dit lukt ons door bijvoorbeeld alle digitale publicaties van én over ons land te verzamelen, te bewaren en te delen. Een toekomstige infrastructuur is hierbij onmisbaar en dus is onze IT-roadmap enorm.

Wij omarmen de verschillen van al onze collega’s. Sterker nog: we zien dat verschillen elkaar versterken. Dat ervaren we ook zo op onze afdeling Digitalisering en Documentverwerking, die voor jou als productmanager Library services platform je thuisbasis is. Jouw eigen team werkt voor het programma Registratiefunctie en gaat bijdragen aan ons vernieuwde informatielandschap. Hierdoor blijft de nationale bibliotheekcollectie ook in de toekomst houdbaar, zichtbaar en bruikbaar. Hoe jouw toekomstige collega’s zelf de sfeer omschrijven? Als gemotiveerd, gestructureerd en dynamisch.

Hoe solliciteer ik naar deze vacature?

Wil jij bijdragen aan onze innovatie? Mooi! We kunnen niet wachten om jouw cv en motivatie te ontvangen. Wil je daarnaast twee voorbeelden beschrijven van situaties waarin jouw organisatiesensitiviteit en communicatieve vaardigheden het verschil maakten? Zo kunnen we zien hoe jij deze kwaliteiten inzet.

Vragen over de functie? Stel deze aan Karin Lodder, hoofd Digitalisering en Documentverwerking via karin.lodder@kb.nl. Vragen over de sollicitatieprocedure? Ruth Simonis geeft antwoord via solliciteren@kb.nl.

  • Solliciteren kan tot en met zondag 28 november 2021 door middel van onze sollicitatielink Solliciteren bij de KB.
  • Zien we voldoende raakvlakken, dan gaan we graag met je in gesprek en plannen we zo snel mogelijk een gesprek met je in. Als een gesprek op locatie niet mogelijk is, ontmoeten we elkaar digitaal. Bij onvoldoende raakvlakken laten we je dit weten met een e-mail.
  • De eerste gespreksronde valt in week 49/50. De tweede gespreksronde vindt, indien nodig, plaats in week 50/51.
  • De selectieprocedure duurt gemiddeld drie tot zes weken.
  • Tijdens de selectieprocedure bewaren we je gegevens. Uiterlijk vier weken na het beëindigen van de sollicitatieprocedure verwijderen we deze op grond van de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG).