Klantadviseur / webcaremedewerker gezocht bij Koninklijke Bibliotheek

Waar Middeleeuwse verluchte handschriften, het vergroten van het leesplezier en omnichannel klantenservice samenkomen. Dat is de KB in Den Haag. En het is de plek waar jij als klantadviseur telefonisch en online antwoord geeft op alle vragen. Wij zijn ook actief op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en YouTube. We bereiken daar alles bij elkaar ruim 100.000 volgers. In je rol van webcaremedewerker beantwoord je vragen en los je problemen op van de klanten van onder meer de online Bibliotheek. Daarnaast inspireer je mensen via social media met bijvoorbeeld tips over boeken of interessante websites. In deze leuke combinatiefunctie ben jíj het online aanspreekpunt voor onze klanten!

Maak jij het mogelijk?

De combinatiefunctie van klantadviseur en webcaremedewerker is geen standaard klantenservicebaan. Als klantadviseur zorg je voor de afhandeling van klantvragen en ben je ook het aanspreekpunt voor één specifiek onderwerp. Je switcht hierbij makkelijk tussen verschillende soorten ‘diensten’ die kunnen wisselen in inhoud of kanaal. En in je rol van webcaremedewerker communiceer je via onze socialmediakanalen met de gebruikers van de online Bibliotheek en de Bibliotheek en help je ze met al hun vragen. En er is meer. Jij bent de klantadviseur en webcaremedewerker die:

  • dé vraagbaak is voor onze klanten die gebruikmaken van de (online) diensten van de KB en de online Bibliotheek;
  • meewerkt aan de professionalisering en ontwikkeling van onze klantenservice;
  • als de situatie daar om vraagt, snel schakelt, de eigen planning loslaat en bijspringt waar het nodig is;
  • ook mee gaat schrijven aan content voor onze socialmediakanalen.

Jij gaat net dat ene stapje verder in de persoonlijke benadering en zorgt voor maatwerk. Het snel en goed oplossen van de klantvraag staat hierbij voorop. Als klantadviseur heb je ook een belangrijke rol in de samenwerking binnen ons netwerk. Zo heb je dagelijks contact met lokale bibliotheken. Je werkt deels vanuit kantoor en deels vanuit huis.

Ben jij het talent dat wij zoeken?

We zijn benieuwd naar wie jij bent en wat jou bijzonder maakt. Is dat jouw maatschappelijke betrokkenheid  gecombineerd met klantfocus? Geweldig. Zeker als je dit voor deze vacature klantadviseur en webcaremedewerker aanvult met:

  • hbo-werk- denkniveau met werkervaring in online en telefonische klantenondersteuning, ook via social media;
  • handigheid in het werken met veel verschillende systemen (Coosto, klantregistratiesysteem, Microsoft Office, Teams enz.).
  • goed kunnen samenwerken, lerend vermogen en zelfreflectie;
  • kort, bondig en concreet kunnen formuleren in foutloos Nederlands;
  • ervaring als bibliotheekmedewerker en/of werkervaring in een non-profitorganisatie is een pre.

Waar kun jij op rekenen?

Als je kiest voor de KB, dan kies je ook voor uitstekende arbeidsvoorwaarden. Om precies te zijn valt jouw keuze op onder andere:

  • een brutomaandsalaris tussen € 2.711 en € 3.633 (schaal 8);
  • een dienstverband voor één jaar met uitzicht op een vast dienstverband, maar ook een tijdelijk dienstverband voor één jaar;
  • een goede werk- en privébalans. Zo heb je 42 vrije dagen en praten we graag met je over thuiswerken en flexibele werktijden;
  • 100% vergoeding van jouw ov-reiskosten;
  • pensioenopbouw via pensioenfonds ABP;
  • een dertiende maand (8,33%).

Deze arbeidsvoorwaarden (en meer) gelden voor een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Voor de vacature klantadviseur en webcaremedewerker hebben we meer dan 1 fulltime dienstverband beschikbaar. Deze uren worden verdeeld over meerdere tijdelijke en vaste contracten. Laat daarom in je sollicitatiebrief weten hoeveel uur je graag wilt werken, 10 uur is het minimum.

Je werkt tijdens kantooruren, maar in je rol van webcaremedewerker soms ook in de avonduren tot 23.00 uur en in het weekend, volgens roosterdiensten. De werkuren worden in overleg bepaald en zijn flexibel. Je hebt alle ruimte om roosterwensen aan te geven. Een week tot een maand van tevoren is het rooster bekend. Daarna kunnen de diensten altijd onderling worden geruild.

Hoe is het om bij de KB te werken?

De KB is de nationale bibliotheek van Nederland. Wat meer mensen mogen weten, is dat de KB innoveert. Want dat doen we absoluut! Samen met 500 collega’s zetten we ons in om Nederland elke dag slimmer, vaardiger en creatiever te maken. Dit lukt ons door bijvoorbeeld alle digitale publicaties van én over ons land te verzamelen, te bewaren en te delen. En door met elkaar te streven naar een samenleving waar iedereen volwaardig mee kan doen. Zo zijn we er ook voor de allerjongsten met voorleeskoffertjes, voor senioren met tabletcursussen en voor laaggeletterden met taalhulp. Maatschappelijke uitdagingen zoals deze gaan we aan met andere netwerkpartners.

We omarmen de verschillen van al onze collega’s. Sterker nog: we zien dat verschillen elkaar versterken. Dat ervaren we ook zo in ons klantenserviceteam en het Landelijk Social Media Team. Het klantenserviceteam bestaat nu 5 jaar en is de vraagbaak voor met name (potentiële) klanten en de gebruikers van de KB. Dit team bestaat uit 13 klantenservicemedewerkers. Het Landelijk Social Media Team bestaat uit 9 webcaremedewerkers en regelt dat alle vragen en opmerkingen die gebruikers via social media sturen, netjes en snel worden beantwoord. Meerdere collega’s vervullen een combinatiefunctie en werken zodoende voor beide teams. Hoe jouw 22 toekomstige collega’s zelf de sfeer omschrijven? Als collegiaal, energiek en zelf-organiserend.

Hoe solliciteer ik naar deze vacature?

Wil jij bijdragen aan onze innovatie? Mooi! We kunnen niet wachten om jouw cv en motivatie te ontvangen. Wil je daarnaast 2 voorbeelden beschrijven van situaties waarin jij als klantadviseur en/of webcaremedewerker het verschil hebt gemaakt voor zowel de klant als voor de organisatie?  

Vragen over de functie? Stel deze aan Shanna Govers, coördinator klantenservice via 06-42268719.

Vragen over de sollicitatieprocedure? Ruth Simonis geeft antwoord via solliciteren@kb.nl of 06-21493839.

  • Solliciteren kan tot en met zondag 6 februari 2022. Direct solliciteren kan hier.
  • Zien we voldoende raakvlakken, dan gaan we graag met je in gesprek. Als een gesprek op locatie niet mogelijk is, ontmoeten we elkaar digitaal. Bij onvoldoende raakvlakken laten we je dit weten met een e-mail.
  • De eerste gespreksronde valt in week 7 en 8. De tweede gespreksronde vindt plaats uiterlijk in week 9.
  • De selectieprocedure duurt gemiddeld 3 tot 6 weken.  
  • Tijdens de selectieprocedure bewaren we je gegevens. Uiterlijk 4 weken na het beëindigen van de sollicitatieprocedure verwijderen we deze op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).