IP #9 / 2015: Onderwijsspecial

Volgens Brynjolfsson en McAfee, auteurs van Het Tweede Machinetijdperk, staan we aan de vooravond van een tijdperk waarin er sprake is van een ‘recombinante groei’. De eerste stappen op weg daarnaartoe zijn al gezet. Studenten van Tilburg University kunnen voortaan virtueel aan de slag in hun toekomstige werkomgeving. Kijk op pagina 6 hoe zo’n ‘Experience Room’ eruitziet.

Ook als informatieprofessionals zijn we in transitie. Bijvoorbeeld door een begin te maken met de invulling van onze rol als ‘OER librarian’ bij het open en online onderwijs.

En hoe staat het met de transitie in het onderwijsdomein? Sinds 2015 zijn de IDM-opleidingen in naam verdwenen. Maar de bijbehorende competenties komen – gelukkig – nog wel in de diverse opleidingen terug. Bekijk daarvoor het uitgebreide opleidingenoverzicht in dit nummer. Ook komt aan bod hoe het archiefonderwijs in het bijzonder invulling geeft aan zíjn transitie.

Terug naar Het Tweede Machinetijdperk. Betekent dit dat het vakblad IP ooit gevuld gaat worden door schrijvende robots? ‘Zeg nooit nooit.’

Bekijk hier de inhoudsopgave van dit nummer.