De interesse in nieuws neemt af en ook het vertrouwen in nieuws daalt licht. Jongeren (18 tot 34 jaar) kiezen steeds meer voor sociale media als belangrijkste nieuwsbron.
Dat zijn de belangrijkste trends uit het Digital News Report 2024 van het Commissariaat voor de Media. In vergelijking met andere landen hebben Nederlanders nog wel relatief veel vertrouwen in nieuws. Daarnaast hebben de nieuwsmerken in Nederland vooralsnog een goed imago. Mensen zijn bekend met de verschillende nieuwsmerken en ze worden vertrouwd.
Aansluiten bij nieuwsbehoefte jongeren
Het Commissariaat schrijft in zijn rapport dat het goed zou zijn als nieuwsmedia aansluiting zouden vinden bij de nieuwsbehoeften van jongeren. ‘Zijn waar jongeren zijn en nieuwsaanbod bieden dat relevent is voor jongeren. In een informatieomgeving waar de hoeveelheid nieuws als vermoeiend wordt ervaren, is het een taak voor de journalistiek om zowel qua vorm als inhoud een connectie te maken met een nieuwe generatie nieuwsgebruikers.’
Totstandkoming van nieuws
Toenemende zorgen om desinformatie en wantrouwen in het online nieuws kunnen leiden tot wantrouwen in ál het nieuws. Hierdoor kunnen ook de nieuwsmerken hun imago verliezen als betrouwbare bron.
De onderzoekers raden aan dat journalistieke nieuwsmerken op sociale media aanwezig zijn én duidelijk maken hoe het nieuws tot stand is gekomen. Verder moet helder zijn dat het nieuws aan hoge journalistieke normen voldoet. Naast de nieuwsmedia zijn de grote internationale spelers aan zet om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te onderkennen in de toegang tot betrouwbare informatie.
Met de publicatie van het Digital News Report hoopt het Commissariaat dit op de agenda van beleid, politiek en mediasector te krijgen.
Het gehele Digital News Report Nederland 2024 is hier te lezen.