InfoCamp 2013 over blended learning en werken zonder catalogus

Een vervolg op de succesvolle Unconference LibCamp in 2012.

Door: Pieter Reeve

Op vrijdag 8 februari kwamen zo’n twintig vakgenoten in Zoetermeer bijeen voor de unconference InfoCamp. Bij de inleiding kwam al direct een aantal interessante punten aan bod. Zoals een belangrijk aspect van Het Nieuwe Werken: mensen dringen elkaar niet meer actief (je zou bijna zeggen agressief) berichten op via bijvoorbeeld mail. In plaats daarvan zet je berichten voor elkaar neer in een digitale omgeving, bijvoorbeeld blueKiwi (een soort Facebook voor bedrijven). Op die manier kun je als lezer informatie ophalen en verwerken op een moment dat het jou uitkomt.

Bye bye catalogus

Ik werk bij de Universiteitsbibliotheek Utrecht, waar we momenteel nadenken over het nut en de beperkingen van onze catalogus. Ik was benieuwd hoe de deelnemers zouden reageren op de vraag: kan een bibliotheek het stellen zonder eigen catalogus? De eerste reactie was: ‘Hoe weet je dan als gebruiker dat je het materiaal van je eigen bibliotheek gevonden hebt?’ Een marketingkwestie dus.

Verder kreeg ik veel bijval. Klanten zoeken veelal met Google (Scholar) en andere databases, beaamden de meeste aanwezigen. Heeft elke bibliotheek dan nog een eigen catalogus nodig? Een van de uitdagingen bij catalogusloos werken zit ‘m in de delivery van het bibliotheekmateriaal.

Hoe krijg je het materiaal in handen dat je in een externe database hebt gevonden? Of dat goed gaat lukken wordt met spanning afgewacht; in ieder geval door de aanwezigen van deze Infocamp-sessie en in Utrecht zelf is ook nog veel onduidelijk over de uitkomst van dit project.

Gaandeweg verliep het gesprek via digital rights management naar de bredere rol van uitgevers. De verschillende onderhandelingsposities van de diverse typen bibliotheken en instellingen ten opzichte van uitgeverijen zijn interessant.

Helaas bevond zich in het gezelschap welgeteld één vertegenwoordiger uit de uitgeverijbranche. De uitdagingen en obstakels op dit gebied bleven onderbelicht. Met meer deelnemers uit de uitgeverij hadden we elkaar iets beter een spiegel voor kunnen houden.

Blended learning

Online instructies en online leren in bredere zin kwamen eveneens aan bod. De sessie kwam tot stand naar aanleiding van de toenemende ontwikkeling van blended learning programma’s binnen de Haagse Hogeschool. De vele vormen van online leren hebben elk hun beperkingen. Live opgenomen colleges bijvoorbeeld kunnen op elk moment teruggekeken worden.

De meeste studenten willen echter ook wel contact houden met medestudenten en docenten. En ze komen graag naar college omdat ze dan makkelijjker hun vragen kunnen stellen. Online leren is dus meer een aanvulling: vandaar ook ‘blended learning’ in plaats ‘online leren’.

PIM

De discussie over Personal Information Management (PIM), waarover in InformatieProfessional nr. 1/2013 is bericht, was vooral praktisch van aard. De aanwezige studenten kwamen met nuttige aanvullingen over hoe ze PIM toepassen in hun studie. Ook aan bod kwam de bibliotheek als gebouw en de Return of Investment van kennisdelen. Al deze onderwerpen maakten InfoCamp tot een boeiende dag voor betrokken informatieprofessionals.

Pieter Reeve is informatiespecialist bij de Universiteitsbibliotheek Utrecht.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2013. Het gehele nummer kun je hier lezen