Hoe maak je erfgoed beter zichtbaar voor een breed publiek? De provincie Noord-Holland is op zoek naar ideeën om onontdekte culturele parels meer onder de aandacht te brengen bij inwoners en toeristen. Goede ideeën kunnen tot en met 18 september 2016 ingestuurd worden. De beste inzendingen worden beloond met startkapitaal en begeleiding zodat het idee verder uitgewerkt kan worden.
Met HollandCall zoekt de provincie Noord-Holland naar nieuwe concepten die cultureel erfgoed laten herleven en meer bezoekers trekken naar Noord-Holland. HollandCall zoekt vooral ideeën die ertoe bijdragen dat het erfgoed buiten Amsterdam meer in de schijnwerpers komt te staan. HollandCall is voor iedereen: start-ups, (lokale) ondernemers, studenten of juist grotere organisaties die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Tot en met 18 september 2016 kunnen ideeën worden aangemeld op hollandcall. Uit de inzendingen worden de 20 beste ideeën gekozen.
Open Cultuur Data schrijft: “De HollandCall is een mooie gelegenheid om open cultuurdata te hergebruiken en zo de culturele sector in Noord-Holland te innoveren. Bekijk daarom vooral de beschikbare datasets met Noord-Hollandse data. En wil je aan de slag met toeristische data? Lees dan het datablog over de Uit in Noord-Holland API”.
De provincie Noord-Holland is in 2014 gestart met HollandCall. In 2014 en 2015 zijn tientallen ideeën ingediend. In 2015 was de nieuwe kunstroute ‘Oog van de meester’ de grote winnaar. ‘Oog van de meester’ is een digitale en fysieke verhalenroute door het Hollandse landschap, waarbij in de voetsporen van bekende meesters uit de schilderkunst wordt getreden. De route is in het najaar klaar.