Door: Vincent Janssen
Geen wachtrijen bij de kassa, weg met die hordes toeristen die samendringen voor één Rembrandt, en geen beveiliger die je op de vingers tikt als je de achterkant van een Frans Hals wilt bekijken – het is nu allemaal mogelijk in het gloednieuwe Kremer Museum.
Bijzonder aan dit museum: de bezoeker heeft alleen een VR-bril nodig om de kunst uit de Gouden Eeuw te bekijken. De collectie bevindt zich niet in een stenen gebouw, maar in een digitale omgeving. In een zwevende bol, omringd door een oneindige sterrenhemel, loopt de museumbezoeker moeiteloos van een werk van Ferdinand Bol naar Rembrandts Tronie van een oude man met tulband.
De particuliere collectie van de Amerikaanse familie Kremer – bestaande uit 74 werken van Hollandse en Vlaamse zeventiende-eeuwse meesters – is sinds eind 2017 virtueel ‘opengesteld’ voor het publiek. Tienduizenden foto’s werden genomen van de schilderijen om replica’s in 3D te kunnen maken. Architect Johan van Lierop ontwierp vervolgens een bovenaards virtual reality-museum, waarin de digitale werken een plek kregen.
Dankzij de hoge resolutie-opnames kunnen bezoekers ongekend dicht bij de meesterwerken komen; zelfs de röntgenbeelden zijn te bekijken. En dat allemaal met niemand minder dan George Kremer – de eigenaar van de collectie – als holografische gids.
Met de opening van het VR-museum hoopt de familie Kremer op een hernieuwde interesse in musea, met name onder kinderen. Wie weet welke musea hun voorbeeld zullen volgen.