Bauke Jousma figureerde in InformatieProfessional nr. 7/8 van 2009 als professional in het nieuws. Met zijn nieuwe baan als informatie- en innovatieadviseur bij Vincis maakte hij zijn rentree in het ‘informatievak’. Hoe is het hem sindsdien vergaan?
Zijn adviseursfunctie bij Vincis, een bureau dat met name voor de zorgen overheidssector en woningscorporaties intranetten en websites ontwikkelt, is onlangs omgedoopt tot consultant. ‘Het betreft alleen een andere naamgeving,’ licht Bauke Jousma toe. Vincis is begin dit jaar met eenzelfde soort bureau, Aqtion, gefuseerd. ‘Sinds half september heet ons bedrijf Malengo.
’ Dat Jousma geen ict-achtergrond heeft, maar een opleiding IDM én een universitaire studie Toegepaste communicatiewetenschap werkt volgens hem in zijn voordeel. ‘Van oorsprong richtten leveranciers van contentmanagementsystemen zich op het leveren van een product in een project, bijvoorbeeld een nieuw intranet of een webportaal,’ aldus Jousma. ‘U vraagt, wij draaien, zeg maar. De aandacht is verschoven van project naar proces. Daardoor zitten we als consultant tussen de klant en de software, en daarmee dichter op de vraag van de opdrachtgever. Heeft een bedrijf wel een uitgebreide zorgportaal nodig wanneer het grootste knelpunt het aantrekken van nieuwe medewerkers is? Mogelijk volstaat een op werving en selectie gerichte site.’
Om zich nog beter op de vraagstukken te kunnen richten, heeft Jousma de afgelopen jaren met succes een focuswijziging binnen Vincis weten door te voeren: het draait niet langer om de klant, zoals een communicatieadviseur of ict’er, maar om de klant van de klant: de patiënt, cliënt, burger of medewerker. ‘Mijn rol is om daarover in gesprek te gaan, workshops content- en navigatiestructuur te geven, adviestrajecten te doen, bestaande intranetten te evalueren. Eerst dus de klantvraag helder krijgen; daarna gaan mijn technische collega’s daar een oplossing voor bedenken.’
Vanuit zijn IDM-opleiding heeft hij voor zijn huidige functie de nodige bagage meegekregen: het denken in structuren, in informatieaanbod, hoe zoek je op een intranet, het dienstverleningsaspect, maar ook: hoe kijk je als communicatie- of ict-afdeling naar de klant. Met name bij de grotere zorginstellingen zijn er vaak geen medewerkers te vinden die zich met het informatiebeleid of de informatiestructuren binnen de organisatie bezighouden. Jousma: ‘Informatie is bij grote zorginstellingen veelal de verantwoordelijkheid van de ict-afdeling. Maar zo’n afdeling bekijkt een probleem niet door een typische IDM-bril, gericht op informatiestructuren en dergelijke. Om die reden vervul ik in een project vaak zelf die rol.’
Vraagstukken overlappen veelal de drie vakgebieden informatie, content en communicatie. ‘In projecten probeer ik altijd mensen op die vakgebieden bij elkaar te brengen. Ik heb sowieso het idee dat organisaties over vijf à tien jaar informatie, content en communicatie gaan zien als één werkveld.’ Het is volgens hem ook nodig om als kleine afdeling te kunnen overleven. Voor één enkele informatieprofessional of twee woordvoerders in één organisatie met duizend mensen ziet Jousma geen toekomst meer weggelegd. ‘Wanneer je als team dit gehele vakgebied beslaat, word je zichtbaarder in de organisatie. Bovendien heb je meer te bieden.’
Het Noordelijk Informatienetwerk (NIN), waar Jousma een bestuursfunctie bekleedt, voegt de daad bij het woord en richt zich op professionals uit de vakgebieden informatie, content en communicatie. ‘Vanuit die verschillende beroepsgroepen komen nu mensen op onze bijeenkomsten af. Ze kennen elkaar niet en ontdekken vervolgens dat ze met heel veel vergelijkbare projecten bezig zijn.’
Deze bijdrage komt uit IP nr. 10 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen