Als onderdeel van de historische identiteit moet cultureel erfgoed prominenter op de voorgrond worden geplaatst in winkelgebieden van de toekomst.
Dat zegt Marcel Evers in een interview met Rob Berends. Marcel Evers is werkzaam bij brancheorganisatie INretail en voorzitter van de groep experts die ‘de winkelstraat 2020′ verkende.
Met een dreigend overaanbod van 20-30% winkelmeters en de verdere groei van internetverkopen zal bij ongewijzigd beleid de leegstand in winkelcentra toenemen. De toekomst van de winkelstraat ligt volgens de verkenning Shopping 2020 vooral in de synergie tussen kunst, cultuur, horeca, diensten en retail, omdat toekomstig winkelpubliek de winkelcentra niet meer voor alleen boodschappen doen zal bezoeken. Winkelgebieden zullen als bedrijf geleid moeten worden rond een merkidentiteit. Historie is daar een kansrijk onderdeel van. Betrokken onderzoeker Marcel Evers constateert de noodzaak van een grotere benutting van cultureel erfgoed.
Volgens de expertgroep De Nieuwe Winkelstraat van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waarin 16 brancheorganisaties samenwerken, ontbreekt het in te veel gemeenten nog aan een visie op de toekomst van de winkelstraat. Retailers, horeca, overheid, kunst en cultuur, beleggers, ontwikkelaars en vele andere organisaties moeten de handen krachtig ineenslaan. Bij dat proces is de supervisie en verbindende rol van de lokale overheid nodig. Volgens de groep wordt nog altijd ten onrechte verondersteld dat de markt het zelf kan regelen.
Het volledige rapport Shopping2020-De Nieuwe Winkelstraat is te downloaden op de website van NRW.