Uitgevers kunnen leesgedrag monitoren en lezers lastigvallen met reclame.
Digitalisering van boeken en bibliotheken brengt vele voordelen met zich mee, zoals een grotere toegankelijkheid en betere zoekmogelijkheden. Tegelijkertijd wordt de privacy van lezers en bibliotheekleden bedreigd.
De American Library Association maakt zich zorgen om het uitlenen van ebooks voor de Kindle door bibliotheken. Kindle is de ereader van Amazon. Alleen ebooks van de webwinkel zelf, die een speciaal formaat hebben, kunnen op de Kindle gelezen worden. Amazon kan het leesgedrag van lezers monitoren, ook als de ebooks via de bibliotheek geleend zijn.
Lezers die Kindle-ebooks via de bibliotheek leenden, moeten nog een keer extra inloggen bij Amazon en ontvangen berichten over het verlopen van de uitleentermijn en reclame voor de webwinkel. De bibliotheken benadrukken dat zij geen informatie doorgeven aan Amazon. Bibliotheken zijn volgens de Chronicle of Higher Education steeds meer bezig met de data die ze over lezers en lees- en leengedrag hebben. Zo hebben de universiteitsbibliotheken van Harvard enige tijd uitgeleende titels getwitterd. Dit gebeurde automatisch en zonder de naam van de lener te vermelden. Toch droeg het bestuur de bibliotheek op die praktijk te staken omdat onduidelijk was of de privacy van bibliotheekleden wel honderd procent beschermd was.
De Harvard-bibliotheken beperken zich voorlopig tot onderzoek naar metadata. Binnen het project StackLife wordt software ontwikkeld die laat zien hoe vaak boeken worden uitgeleend en hoe relevant ze zijn voor lezers. Dit wordt gezien als minder privacygevoelig dan net uitgeleende titels tweeten.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 12 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen