Directeur/bestuurder Gerlien van Dalen vertrekt half augustus dit jaar bij Stichting Lezen. Na vijftien jaar waarin ze onder meer het leesbevorderingsbeleid op de kaart heeft gezet, vindt ze het een goed moment om ‘nieuwe wegen in te slaan’.
Van Dalen geeft sinds 2009 leiding aan Stichting Lezen. In die periode ontwikkelde Stichting Lezen zich van een projectgerichte organisatie tot een kenniscentrum voor leesbevordering en literatuureducatie. Daarnaast zette de stichting programma’s rond leesbevordering op via de programma’s BoekStart en de Bibliotheek op school.
‘Samen met het team zijn er grote stappen gezet’, licht Van Dalen toe. ‘Onder leesbevordering en literatuureducatie ligt nu een goede kennisbasis. En de effectieve aanpak van leesbevordering neemt een grote vlucht. Helemaal nu er uit het Masterplan basisvaardigheden een forse financiële impuls wordt gegeven. En structurele borging van leesbevordering staat hoog op de agenda van politiek, bibliotheeksector, onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en lokale politiek. Dit is voor mij een goed moment om nieuwe wegen in te slaan.’
‘Lezen van levensbelang’
Van Dalen zegt dat lezen van levensbelang is. ‘Het is een harde voorwaarde om je te kunnen redden, je cognitief, cultureel en emotioneel te kunnen ontwikkelen, deel te kunnen uitmaken van de samenleving, vooruit te komen in het leven. Ieder kind heeft er recht op goed en met plezier te leren lezen en daar maak ik me hard voor.’
Voorzitter van de raad van toezicht Merel van Vroonhoven zegt dat Van Dalen een ‘bijdrage van onschatbare waarde’ heeft geleverd aan de kennisontwikkeling over leesbevordering. ‘Onder haar leiding heeft Stichting Lezen zich ontwikkeld tot hét kenniscentrum op het gebied van lezen en leesbevordering. In het licht van de dalende leesvaardigheden en lage leesmotivatie van Nederlandse kinderen is deze kennis en expertise voor de komende jaren relevanter dan ooit.’
De raad van toezicht stelt binnenkort de vacature voor een nieuwe directeur-bestuurder open.