Breng de bereikbaarheid van overheidsorganisaties voor burgers omhoog. Bied ze meer hulp bij digitaal contact en verruim persoonlijk contact. Deze oproep doet voorzitter Mark Landman van Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN) aan (nieuwe) staatssecretaris Digitalisering Zsolt Szabó (PVV).
DBN hield de afgelopen maanden veel pleidooien voor een minister van Digitale Zaken. Nu deze er niet blijkt te komen in het dinsdag beëdigde kabinet, hoopt Landman op daadkracht van staatssecretaris Szabó.
‘Het belangrijkste is niet de post waar digitale zaken belegd zijn, maar het stellen van heldere prioriteiten’, schrijft Landman. ‘Het gaat erom dat niet de IT, maar de gebruiker – de burger dus – echt in het hart van beleid en beheer staat. Alleen dan kan de overheid het perspectief veranderen, zodat het niet meer draait om organisaties, maar om het leven van mensen.’
Meer dan een app
De overheid moet continu in gesprek met Nederlanders, zodat zij weet wat hen bezighoudt en waarmee ze wezenlijk geholpen zijn, zegt de voorzitter. ‘Als het lukt om dat te borgen, wordt digitale dienstverlening meer dan een app. Dan wordt het een manier om de relatie tussen burger en overheid te verbeteren. Er zijn landen die dit al succesvol hebben gedaan, met name Denemarken en Estland.’
Sociale Digitale Standaard
Landman pleit voor goede samenwerking met ‘de vele betrokken overheden en leveranciers van digitale dienstverlening’. Hij zou ook willen dat de Sociale Digitale Standaard van DBN wordt ingevoerd. ‘Die biedt normen voor toepassingen in concrete digitale dienstverlening en communicatie, zoals websites en applicaties. Vanuit publieke waarden stelt de SDS de burger centraal in zijn relatie met (semi-)overheden, bijvoorbeeld in het ontwikkel- en ontwerpproces, bij de inrichting van de organisatie en op het gebied van transparantie.’