Op zaterdag 11 februari opent Beeld & Geluid de deuren van haar nieuwe interactieve Mediamuseum in Hilversum, waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Doordat het museum zich aanpast aan de handelingen van de bezoeker, krijgt iedereen een persoonlijke museumreis.
Het Mediamuseum, waarvoor Pieter van der Heijden als artdirector aan de basis stond, omvat meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis.
Sinds de opening van het vorige museum (de Beeld & Geluid Experience) in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Zo deed YouTube zijn intrede en explodeerde het gebruik van sociale media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een nieuw Mediamuseum ‘dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving door ze er op afstand naar te laten kijken’.
Tune In en Museumapp
Het museumbezoek start in de Tune In. Hier maken bezoekers met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning hun Mediaprofiel aan, waaraan ze tijdens hun bezoek verder bouwen (het museum kan overigens ook zonder het aanmaken van een Mediaprofiel worden bezocht). Bij binnenkomst zien de bezoekers tevens de Mediareactor: een enorme installatie van 300 meter led-schermen die door het hele museum hangt. Ze verbeeldt de permanente mediastroom die het archief van Beeld & Geluid in- en uitstroomt.
Leven in media: vijf zones
Hoe we nu ‘leven in de media’ wordt in het museum zichtbaar gemaakt in vijf zones; in elke zone kunnen bezoekers een aantal interactives spelen en fragmenten bekijken die de media van toen, nu en de toekomst duiden. De zone Delen gaat over de manier waarop we delen in media en hoe dit de laatste vijftien jaar fundamenteel is veranderd. De zone Informeren draait om nieuwsvoorziening (echt, betrouwbaar, fake?). De zone Verkopen gaat in op het spel der verleiding op televisie, in kranten en online; de rol van (big data in) reclame. In de zone Vertellen maakt de bezoeker kennis met hoe we verhalen vertellen in media. En in de zone Spelen tot slot gaat het over spelen in de breedste zin: van oude spelshows op de buis tot moderne games als Fortnite of Minecraft.
Verwonderen & Pronken
In het Mediamuseum zijn twee verdiepingen ingericht voor wisselende presentaties. Op de verdieping Verwonderen kunnen bezoekers de toekomst van media aanraken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een 3D game spelen, in een holografische wereld stappen en deepfaketechniek zien. Verwonderen wordt samengesteld in samenwerking met diverse partners zoals techbedrijven, ontwerpers, kunstenaars, mediamakers en wetenschappers. Op de verdieping Pronken zijn kostuums van mediapersoonlijkheden te zien uit de collectie van Beeld & Geluid, waaronder kostuums van Jacobse & Van Es.
Toegangskaarten zijn vanaf vandaag te bestellen via de site van Beeld & Geluid.