Beeld en Geluid krijgt van de BankGiro Loterijeen gift van 1 miljoen euro. Het bedrag wordt besteed aan een nieuw media-museum ter vervanging van de huidige Experience van Beeld en Geluid. Het nieuwe media-museum wil inspelen op het snel veranderende medialandschap en opent begin 2022 de deuren.
‘We zijn de deelnemers van de BankGiro Loterij ontzettend dankbaar voor deze prachtige bijdrage. Deze royale gift is van ongelofelijke toegevoegde waarde voor ons nieuwe museum. Het is fantastisch dat we onze bezoekers dankzij de gift een persoonlijke en op maat gesneden rondreis door het meest dynamische media-museum ter wereld kunnen bieden,’ aldus Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid, in een persbericht.
Nieuwe museum
Dankzij slimme technologie en big data zal de bezoeker van het nieuwe museum worden verrast en geïnspireerd. Ook zal hij de dynamiek van media op een eigen persoonlijke manier ervaren, gebaseerd op demografie, mediavoorkeuren en technologie. Meer dan 50 interactieve installaties zullen op speelse wijze inzicht geven in de impact van media op ons dagelijks leven. Zo kruipen bezoekers in de huid van een buitenlandcorrespondent of game-ontwikkelaar en ontdekken zij hoe zij bewust of onbewust verleid worden door media. Door zelf aan de slag te gaan zL de bezoeker het eigen mediagedrag herkennen. Met deze insteek hoopt Beeld en Geluid bij te dragen aan een mediawijzere samenleving.
Het nieuwe museum opent begin 2022 de deuren. Begin 2021 zal de Experience van Beeld en Geluid daarom tijdelijk sluiten voor de bouw.
Beeld: Het gebouw van Beeld en Geluid, ontworpen door Neutelings Riedijk. Foto: Daria Scagliola en Stijn Brakkee