Afzet e-books groeit mede door abonnementen

CB heeft afgelopen vrijdag de cijfers over e-books in het Nederlandse taalgebied gepubliceerd. Het gaat om gegevens over het tweede kwartaal van 2015. Daaruit blijkt onder meer dat het aantal verkopen gestegen is met 25% ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Zowel het aandeel e-books in de totale boekverkoop als het aandeel e-books in online verkoop steeg licht (ten opzichte van het vorige kwartaal).

Nieuw in het overzicht, de zogenoemde e-bookbarometer, is de afzet van e-books via abonnementen, waarmee consumenten een vast maandelijks bedrag betalen om ‘onbeperkt’ te kunnen lezen.  Die abonnementen nemen in de gemeten periode 38% van de totale e-bookafzet voor hun rekening.

Voor het eerst heeft CB de gemiddelde CAP (consumenten adviesprijs) voor e-books geanalyseerd in relatie tot de gemiddelde prijs van het fysieke boek. Kostte een e-book in 2010 nog gemiddeld 83,6% van een fysiek boek, in 2015 is dat 59,5%. Deze analyse is gedaan over de gehele algemene boekenmarkt middels gewogen gemiddelden (over 12 maanden) voor zowel e-books als fysieke boeken.

Raymond Snijders gaat op zijn website Vakblog dieper in op de cijfers uit de e-bookbarometer.