Gebrek aan nieuwsgierigheid zorgt voor achterstand. Docenten moeten studenten wegwijs maken in de ongefilterde informatiemassa die internet biedt. Maar ze moeten niet vergeten de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen, zodat ze op zoek gaan naar informatie. Dat stelt Michael Wesch, docent antropologie van cyberspace aan Kansas State University. Wesch is bekend geworden met zijn YouTube-colleges (die meer dan 11 miljoen keer zijn bekeken) en andere vernieuwende vormen van digitaal onderwijs.
Internet is een pull medium, stelt Wesch in The Journal, een tijdschrift over educatietechnologie. Daarom moeten studenten gestimuleerd worden om zelf op zoek te gaan naar kennis en informatie. Volgens Wesch is de ‘digitale kloof’ bijna gedicht in de westerse wereld nu bijna iedereen over een permanente internetconnectie beschikt. De ‘nieuwsgierigheidskloof’ maakt nu het verschil tussen mensen die profiteren van de informatiemaatschappij omdat ze de juiste vragen weten te stellen, en mensen die daarin achterblijven.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 3 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen