Atlas Recall, voorlopig nog alleen voor Mac-gebruikers, belooft orde te brengen in alle informatie die via de vele kanalen dagelijks op ons afkomt. Daarin zijn zij niet uniek. De laatste jaren verschenen er vele apps en tools met dezelfde belofte. Wat deze tool anders maakt is de focus op beeld en het loslaten van de zoekmachine (naar het Google-model) op alleen de eigen persoonlijke informatie.
Door: Eric Kokke
Steeds meer mensen geven de voorkeur aan het krijgen van informatie in beelden in plaats van tekst. De opmars van infographics, Pinterest en Instagram zijn daar voorbeelden van. Met deze trend in gedachten ontwikkelde Atlas Informatics de tool Atlas Recall voor het snel vinden van persoonlijke informatie. De tagline legt uit waarin deze tool zich wil onderscheiden van al die andere tools: ‘Atlas Recall gives you a photographic memory for your digital life’.
Met de slogan ‘Your searchable index of everything you see across all your devices and apps’ wist Atlas Informatics een aantal grote investeerders in de Verenigde Staten te overtuigen. Eind 2016 haalde de startup ruim 20 miljoen dollar op en belandde in de top-15 van meest belovende startups voor 2017.
Hoe werkt het?
Atlas Recall loopt op de achtergrond mee op jouw computer en bekijkt en indexeert alle door jou ingestelde applicaties en devices (let op, door de app te downloaden geef je Atlas Recall toegang tot al je bestanden). Opvallend is dat naast de bekende veelgebruikte sociale apps zoals YouTube, Twitter, Evernote, Slack, Facebook en Dropbox ook de reguliere Office-programma’s als Word, Excel, Adobe Acrobat Reader en Powerpoint zijn opgenomen in de opties.
De zoekmachine van Atlas Recall zoekt, na het intypen van de zoekterm in een Google-achtig veld, binnen al jouw persoonlijke programma’s naar de meest relevante treffers. De resultaten verschijnen niet, zoals gebruikelijk, in een lijst, maar als afbeeldingen via thumbnails.
Een klik op een thumbnail zorgt ervoor dat het zoekresultaat zich opent en je de gezochte informatie gepresenteerd krijgt. Volgens de ontwikkelaars ligt de kracht van de tool in het visuele: de treffers van de zoekopdracht komen als afbeeldingen tevoorschijn op het scherm. Dit zou de bruikbaarheid verbeteren.
Het is in elk geval een nieuwe manier om de zoekresultaten te presenteren. Of het echt de efficiency biedt die de makers beloven, zal de tijd ons leren.
Eric Kokke is marketingmanager van GO opleidingen.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2017. Het gehele nummer kun je hier lezen.