Ontdekkingen in de bibliotheek zijn belangrijk bij aankoopkeuze.
Bibliotheken spelen een belangrijke rol in de keuze van boekenkopers. Dat blijkt uit een onderzoek van OverDrive en de American Library Association’s Office for Information Technology Policy. OverDrive is een Amerikaanse leverancier van ebooks aan bibliotheken. Leden van bibliotheken kopen gemiddeld 3,2 boeken per maand (ebooks en papieren boeken).
Het onderzoek bestond uit een enquête van OverDrive die op duizenden websites van Amerikaanse openbare bibliotheken stond. Meer dan 75.000 leden hebben de digitale vragenlijst ingevuld.
De openbare bibliotheek is voor 57 procent van de deelnemers aan het onderzoek een belangrijke bron voor het ontdekken van interessante titels. 35 procent van de respondenten heeft een titel gekocht die ze eerder hadden geleend in de bibliotheek.
83,5 procent van de deelnemers leest ebooks op een ereader van Amazon, Sony of Barnes & Noble. Van de deelnemers aan het onderzoek is 78 procent vrouw. 48 procent heeft een inkomen van 75.000 dollar of hoger en 74 procent heeft een academische opleiding genoten.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 12 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen