Door: Edwin Mijnsbergen
Mensen die regelmatig grote sportevenementen of popconcerten bezoeken weten het: als je geen toegangskaartje hebt kunnen bemachtigen, hoef je niet meteen te wanhopen. Soms loont het om toch naar de locatie van het uitverkochte evenement te gaan, om te zoeken naar mensen die kaartjes hebben ingekocht, alleen met de bedoeling om ze voor meer geld door te verkopen. Dat je voor de tickets soms twee of drie keer meer moet betalen dan ze in werkelijkheid waard zijn neem je voor lief. Als je geld genoeg hebt, leg je dat hoge bedrag graag neer.
Als je geld genoeg hebt, kun je overal bij zijn. In de Verenigde Staten wordt het uit winstbejag doorverkopen van entreebewijzen ticket scalping genoemd. Het is in dat land al decennia lang een wijdverbreid en – door het welvarende publiek – geaccepteerd verschijnsel.
Maar scalping rukt ook op buiten de wereld van sporten muziekevenementen. Handige zakenlui hebben het principe inmiddels ook vertaald naar mobiele apps voor het – tegen betaling – reserveren van schaarse parkeerplaatsen of een tafeltje in een goed restaurant. Daar is veel ophef over ontstaan. Zo gelasten de burgemeesters van San Francisco en Boston apps als MonkeyParking, Haystack en ParkModo de activiteiten te staken, omdat ze een oneerlijke oplossing bieden voor de parkeerproblemen van de steden. Met de genoemde app kunnen autobezitters die een goede parkeerplaats hebben bemachtigd aangeven dat die vrijkomt, en de ruimte vervolgens veilen aan de hoogste bieder. De aanbieder wacht dan tot de koper ter plaatse is. Sommige parkeerplaatsen gaan van de hand voor twintig dollar, de makers van de apps ontvangen er commissie voor.
Ook voor de culinaire sector zijn zogenoemde scalping apps ontwikkeld. In juli werd de app ReservationHop gelanceerd, die last minute reserveringen voor restaurants doorverkoopt voor 5 tot 12 dollar. Het is voor velen een brug te ver. ‘“Go disr*pt yourself” is what I have to say to founders of startups like ReservationHop and Parking Monkey,’ schrijft de website TechCrunch in het artikel ‘Stop the jerktech’. ‘The 1 percent’s loathsome libertarian scheme: Why we despise the new scalping economy’ kopt Salon.com boven een artikel van 11 juli. Het maakt nieuwsgierig. Gaat geld deze strijd winnen, of rechtvaardigheid?
Edwin Mijnsbergen is nieuwsredacteur a.i. van InformatieProfessional.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 6 / 2014. Het gehele nummer kun je hier lezen