De Universiteit Twente (UT) krijgt toegang tot alle publieke en historische data van Twitter. Met behulp van de gegevens willen onderzoekers inzicht verkrijgen in voorlichtingscampagnes over kanker op Twitter. Wereldwijd zijn zes onderzoeksinstellingen geselecteerd die aan de slag gaan met deze data, waarvan de UT er een is. Twitter maakte de gelukkigen afgelopen donderdag bekend.
Het onderzoek van de UT’ers is gericht op het diffusieproces en de effectiviteit van de bewustwordingscampagnes op Twitter. Zij onderzoeken historische data van vier populaire Twitter- campagnes, die elk een ander type van kanker omvatten. De campagnes zijn #Mamming voor borstkanker, #Movember voornamelijk voor prostaatkanker, # DaveDay voor alvleesklierkanker en #HPVReport voor baarmoederhalskanker.
Twitter kreeg voor het project Twitter Data Grants 1300 voorstellen binnen uit 60 landen. De gehonoreerde voorstellen zijn, naast dat van Twente, afkomstig van onderzoeksinstellingen in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Japan en Australië. Met het initiatief Data Grants hoopt Twitter wetenschappers te helpen bij het onderzoek naar allerlei trends en ontwikkelingen. De data kunnen bijvoorbeeld inzicht bieden in patronen rondom gezondheid, het klimaat, cultuur en de publieke opinie.
Zie ook:
Twitter Data Grants opent Twitterarchief ook voor wetenschappers