Google gaat vanaf volgend jaar mobiele sites straffen die paginagrote advertenties plaatsen. Deze webpagina’s krijgen een lagere positie in de zoekresultaten.
Wie kent het niet: een webpagina op een mobieltje die grotendeels schuilgaat achter een banner. Eerst moet de banner worden weggeklikt om de content te kunnen lezen. Google gaat sites die zulke niet-gebruikersvriendelijke pagina’s presenteren na 10 januari 2017 bestraffen: ze komen lager in Googles zoekresultaten terecht. De maatregel geldt niet voor bijvoorbeeld pop-ups in het kader van de cookie-wet, loginschermen en banners die weinig mobiele schermruimte in beslag nemen.
Naast deze maatregel gaat Google in 2017 nog een verandering invoeren. Werd afgelopen twee jaar in de zoekresultaten aangegeven of een site mobielvriendelijk was (en daarmee hoger in de zoekresultaten terechtkwam), straks wordt die vermelding weggelaten. De reden: de meeste pagina’s voldoen nu aan dit criterium, schrijft Google op haar blog.