Vanaf 28 juni 2025 moeten websites, webshops en apps voor iedereen toegankelijk zijn (volgens de European Accessibility Act). Om hierbij te ondersteunen introduceerden VNO-NCW, MKB-Nederland, Accessibility en Thuiswinkel.org twee jaar geleden al een zelfscan waarmee ondernemers kunnen testen hoe toegankelijk hun website is. Deze zelfscan is nu uitgebreid.
Dankzij recente doorontwikkelingen krijgen ondernemers op ismijnsitetoegankelijk.nl een uitgebreider advies op maat over hoe zij hun website of webshop kunnen verbeteren zodat ook mensen met een beperking online kunnen browsen en winkelen. De tool beoordeelt websites op onderdelen als:
- Alt-teksten: er wordt weergegeven hoeveel alt-teksten ontbreken, en de nieuwe feature is dat ook wordt aangegeven bij welke afbeeldingen de alt-tekst ontbreekt.
- Gebruiksvriendelijkheid: er wordt onder andere een analyse gedaan van de structuur, het kleurcontrast en de schaalbaarheid van de website.
- Leesbaarheid: het leesniveau van de teksten wordt beoordeeld, en door een nieuwe feature is ook zichtbaar welke teksten niet leesbaar genoeg zijn en hoe deze kunnen worden verbeterd.
- Codekwaliteit: er wordt beoordeeld of de HTML-code overzichtelijk is. Door de nieuwe feature is het nu ook duidelijk welke code niet goed is weergegeven.
Niet voor iedereen vanzelfsprekend
Niet voor iedereen is online shoppen vanzelfsprekend. Miljoenen Nederlanders ondervinden belemmeringen bij het gebruik van websites of webshops. Sommigen zijn slechtziend, kleurenblind of blind, anderen hebben moeite met lezen of kunnen een muis niet goed bedienen. Er zijn ook mensen die slechthorend of doof zijn en problemen hebben met video’s. Voor deze groep is het belangrijk dat websites en webshops toegankelijk zijn, wat onder meer inhoudt dat teksten en afbeeldingen door screenreaders worden herkend, er voldoende contrast is tussen kleuren, het lettertype groot genoeg is, video’s zijn ondertiteld en de website met alleen een toetsenbord te bedienen is. De zelfscan toetst websites op al deze onderdelen.
Toegankelijkheid verbetert vindbaarheid
Uit onderzoek blijkt dat een betere toegankelijkheid de algehele kwaliteit van websites vergroot. Een toegankelijke website scoort hoger in Google-zoekresultaten en is sneller. Daarom profiteren ook reguliere internetgebruikers van een toegankelijke website of webshop, aldus de initiaftiefnemers.