Het Van Gogh Museum heeft een nieuwe wetenschappelijke catalogus over de omvangrijke kunstverzameling van Theo en Vincent van Gogh uitgebracht. Dit is de eerste catalogus die in een nieuwe, voor iedereen toegankelijke, digitale omgeving wordt gepubliceerd.
Het Van Gogh Museum beheert naast de artistieke nalatenschap van Vincent van Gogh ook schilderijen, tekeningen en prenten van andere negentiende-eeuwse kunstenaars die tussen 1880 en 1890 door Theo en Vincent van Gogh zijn verzameld. De hoogtepunten uit die collectie, zoals Paul Gauguins Zelfportret met portret van Emile Bernard (Les misérables) (1888), zijn dagelijks in het museum te zien. In de online catalogus Contemporaries of Van Gogh 1: Works Collected by Theo and Vincent wordt deze deelcollectie voor het eerst wetenschappelijk ontsloten aan de hand van entries en een diepgravend inleidend essay.
Artistieke context van werk Van Gogh
Van de ruim 250 werken die Theo en Vincent verzamelden, is op basis van het belang van de werken voor zowel de kunstgeschiedenis als voor de broers Van Gogh zelf een selectie gemaakt van 136 werken die uitvoerig worden beschreven. Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de catalogus laat zien hoe de smaak van Vincent en Theo zich ontwikkelde, hoe zij hun gezamenlijke netwerk opbouwden in de kunstwereld van Parijs en hoe zij strategisch nadachten over hun reeds verworven stukken. Binnen het museum zijn de werken van tijdgenoten die de broers bijeen hebben gebracht van vitaal belang, omdat ze het werk van Vincent van Gogh de artistieke context bieden waarin het ontstond.
Toegankelijkheid vergroot
Met de catalogus over de collectie van Theo en Vincent wordt een belangrijke stap gezet, aldus het museum: deze wordt gepubliceerd in de nieuwe digitale omgeving Van Gogh Museum Collection Catalogues. De onlangs verschenen catalogus van schilderijen en tekeningen van Odilon Redon wordt later ook aan deze website toegevoegd, net als alle bestandscatalogi van schilderijen en tekeningen van Van Gogh die tot nu alleen in boekvorm zijn verschenen.
Het grote voordeel van het online publiceren van een collectiecatalogus is de mogelijkheid om de inhoud aan te vullen met onder andere voortschrijdend inzicht, nieuwe literatuur en tentoonstellingen, zo stelt het museum. ‘De leestools, zoals voetnoten die zichtbaar worden als je er met je muis op klikt en het zijmenu met alle gegevens over het betreffende werk, vergemakkelijken en verrijken de leeservaring. Een ander voordeel is dat online publicaties gratis en toegankelijk beschikbaar zijn voor iedereen, overal ter wereld.’