Op 5 mei bestaat de miniboekhandel Morioka Shoten in de Japanse hoofdstad Tokio precies een jaar. Eigenaar Yoshiyuki Morioka gaat het niet vieren. Nee, hij gaat gewoon door met wat je als ‘content curation to the extreme’ zou kunnen bestempelen. Elke week kiest hij één boektitel uit, waarvan er meerdere exemplaren in de winkel komen te liggen. That’s it. Voor Morioka dus geen goed gesorteerde collectie. Hoewel, hiervoor had hij ook al een boekhandel. En die had een iets groter aanbod: 200 titels, waaronder vooral fotoboeken. Hier organiseerde Morioka boeklanceringen die veel publiek trokken.
Deze mensen waren bereid om voor één boek naar zijn winkel te komen, bedacht hij zich. Dat heeft hem op het idee gebracht voor zijn nieuwe zaak. Het concept heeft hij verfijnd. Gaat een boek bijvoorbeeld over bloemen, dan wordt ook een bloem die erin voorkomt ‘tentoongesteld’. Verder hangt er kunst aan de muur die betrekking heeft op de inhoud van het boek. En als het even kan zijn ook de auteurs en redacteuren in zijn winkel aanwezig. Zo hoopt Morioka het tweedimensionale boek steeds te veranderen in een driedimensionale.
Deze bijdrage komt uit IP nr. 2 / 2016. Het gehele nummer kun je hier lezen.