Onderzoek toont grote invloed van nieuws op zoekgedrag

2022 was een jaar dat bol stond van de grote gebeurtenissen, zowel op het wereldtoneel als in Nederland, en dat is zichtbaar in het online zoekgedrag. Uit onderzoek blijkt dat het zoekvolume van zoektermen die te maken hebben met de thema’s Oekraïne, energiecrisis en stikstof explosieve stijgingen laten zien.

De oorlog in Oekraïne is de gebeurtenis die het nieuws in 2022 beheerst. Dat blijkt niet alleen uit cijfers die Google onlangs publiceerde in zijn jaarlijkse Year in Search-rapport – daarin is Oekraïne in Nederland het populairste onderwerp voor zoekopdrachten in Google. Ook onderzoek van TriplePro Online Marketing maakt het duidelijk en vooral op welke manier er naar dit onderwerp wordt gezocht. ‘Nederlanders zijn niet alleen begaan met het lot van de Oekraïners, maar er is ook veel onduidelijkheid over wat een oorlog zal betekenen voor henzelf’, aldus het onderzoek.

In februari wordt er volgens cijfers van Google bijvoorbeeld 33.000 keer gezocht op dienstplicht, een stijging van meer dan 800% in vergelijking met de maand ervoor. Zoekopdrachten zoals ‘derde wereldoorlog’ of ‘ww3’ zijn in februari goed voor een zoekvolume van 113.900, een stijging van meer dan 2000% ten opzichte van december 2021. Verder worden door de oorlog bepaalde producten schaars waardoor er een run op ontstaat. In maart zoekt men bijvoorbeeld 300.000 keer op zonnebloemolie, ruim 3600% vaker dan in de maand ervoor.

Energie en stikstof

Hetzelfde is te zien bij de energiecrisis. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders massaal op zoek zijn gegaan naar manieren om hun gasrekening te drukken. Zo wordt in oktober dit jaar 167% vaker gezocht op zoekwoorden als ‘energie besparen’, ‘gas besparen’ en ‘energiebesparende maatregelen’ dan in oktober 2021. Daarnaast gaat men in groten getale op zoek naar een nieuw energiecontract (+278%), zonnepanelen (+313%), een warmtepomp (+338%) of een zonneboiler (+425%).

Nog een onderwerp dat in 2022 het nieuws beheerst, zijn de boerenprotesten. In juni, de maand van de hevigste protesten, laten zoekwoorden als ‘stikstof’ en ‘wat is stikstof’ een stijging zien van 729% ten opzichte van de maand ervoor. Als gevolg van de stikstofmaatregelen betuigen Nederlanders steun aan de boeren. Dit is online terug te zien: normaal wordt er maandelijks zo’n 300 keer gezocht op termen als ‘omgekeerde vlag’ of ‘omgekeerde Nederlandse vlag’, maar in juli is dit 29.600 keer (+9767%). ‘Boerenzakdoek’ ziet een stijging van 4525% (1600 naar 76.000).