Beeld & Geluid presenteert vandaag een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Deze vernieuwde merkidentiteit moet bijdragen aan de zichtbaarheid en herkenbaarheid van Beeld & Geluid als ‘inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek, waar media centraal staan en continu wordt gewerkt aan een mediageheugen, waarin iedereen zich herkent’.
Het medialandschap is continu in beweging en dat geldt ook voor Beeld & Geluid. Begonnen als het archief van radio en televisie is het instituut uitgegroeid tot het huis van alle media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Met de collectie worden verhalen verteld in huis, zoals vanaf oktober 2022 in het Mediamuseum, maar ook online of op locatie in bijvoorbeeld bibliotheken of op scholen. Bij een vernieuwd Beeld & Geluid hoort een nieuw modern jasje, vindt de organisatie. ‘Ons logo is door de veranderende rol van Beeld & Geluid na 12 jaar toe aan vernieuwing’, aldus Jennemiek Leijssen, corporate communicatiemanager Beeld & Geluid.
Logo en schrijfwijze
De huisstijl en het logo kwamen in samenwerking met ontwerpbureau Volta tot stand. De basis van het nieuwe logo is terug te leiden naar de zintuigen. Het vierkant en de cirkel zijn abstracte vormen die ‘zien’ en ‘horen’ verbeelden. De kleurcombinatie koningsblauw met accenten van magenta en lichtblauw is gebaseerd op een aantal van de kernwaarden: vooruitstrevend, verrassend, veelkleurig en vrolijk. Daarnaast verandert Beeld & Geluid de schrijfwijze van zijn naam, met toevoeging van een & in plaats van het voegwoord ‘en’.