Nieuw merkverhaal KB: wisselwerking tussen woorden en mensen

De KB heeft een nieuw merkverhaal en nieuwe tagline: ‘Gebouwd met woorden. Gevormd door mensen’. Daarmee wil de nationale bibliotheek benadrukken dat de wisselwerking tussen mensen en woorden gekoesterd moet worden.

In de bijna 225 jaar dat de KB bestaat, is de bibliotheek uitgegroeid tot een nationaal en internationaal bekende wetenschappelijke instelling. Sinds 2015 heeft de KB ook een belangrijke coördinerende rol in het netwerk van openbare bibliotheken. De combinatie van die rijke geschiedenis en belangrijke rol voor de toekomst vormden de aanleiding om opnieuw te kijken naar de essentie van de KB. De ambitie was om zowel tekstueel als visueel de relevantie van de nationale bibliotheek voor de Nederlandse samenleving invoelbaar te maken. Ofwel: de impact van woorden op mensen, en vice versa, onder woorden gebracht in de nieuwe tagline en zichtbaar gemaakt in de bijbehorende film.  

Relevantie 

Lennart de Jong, KB’s hoofd communicatie: ‘Woorden zijn onze core business. We verzamelen ze, bewaren ze duurzaam voor de toekomst en zorgen dat ze gelezen, gedeeld, onderzocht en gebruikt kunnen worden. Bij de KB telt écht elk woord, maar uiteindelijk gaat het erom wat die woorden voor mensen kunnen betekenen. De woorden-mensen-woorden-drieluiken die de basis van onze merkfilm vormen, laten de relevantie van onze nationale bibliotheek zien en maken duidelijk waarom we de wisselwerking tussen mensen en woorden moeten koesteren.’