Onderzoek: ‘Digital Markets Act is goed, maar voor digitale gebruikers niet goed genoeg’

Het primaire doel van de Digital Markets Act van de EU is om de concurrentie tussen techbedrijven te bevorderen. De primaire focus ligt niet op het beschermen van de persoonlijke informatie van digitale gebruikers, zo blijkt uit een recent verschenen rapport.

‘De Digital Markets Act legt zeker enige beperkingen op aan hoe sommige van deze techreuzen de persoonlijke data van consumenten kunnen en mogen gebruiken, maar wat betreft het geven van controle over hun eigen persoonlijke informatie schiet de wet tekort’, zegt Paul Twomey, een van de hoofdauteurs van het rapport Empowering Digital Citizens dat vandaag tijdens de Global Solutions Summit in Berlijn is gepresenteerd. ‘Het kopen en verkopen van persoonlijke data maakt deel uit van een markt van 515 miljard US dollar’, vult Dennis Snower aan, de andere hoofdauteur van het rapport. ‘Digital users maken gewoon geen deel uit van dit transactiesysteem. Ze weten in veel gevallen niet eens dat het bestaat en ook niet wie hun persoonlijke informatie heeft of hoe deze wordt gebruikt. We willen dat een humane marktdynamiek geldt voor alle deelnemers aan de online economie.’

De Raad en het Europees Parlement bereikten enkele dagen geleden nog een voorlopig politiek akkoord over de Digital Markets Act (DMA).

Je kunt het rapport Empowering Digital Citizens (Making Humane Markets Work in the Digital Age) hier downloaden.