Er wordt nog onvoldoende vaart gemaakt met digitale versnelling in organisaties. Uit onderzoek van Markteffect, in opdracht van Ordina, blijkt dat een kwart van de besluitvormers aangeeft dat er onvoldoende budget is om verder te digitaliseren. Ruim tweederde (67%) verwacht zelfs dat het budget dit jaar niet zal toenemen of zelfs zal afnemen.
Dit komt mede doordat organisaties denken dat ze verder zijn in de digitale transformatie dan ze in werkelijkheid zijn en de impact van de versnelling onderschat wordt. ‘We zien die discrepantie in de praktijk regelmatig. Organisaties overschatten hun huidige technologische mogelijkheden en de impact van de al uitgevoerde proces- en organisatieoptimalisaties’, zegt Jorgen de Lange, practice lead strategy & business design bij Ordina. ‘Hier moet snel verandering in komen. Als organisaties onvoldoende digitaal versnellen, vermindert de wendbaarheid en kunnen ze steeds slechter inspelen op veranderingen in de markt. Daarbij is de kans groot dat ze veranderingen simpelweg niet zien aankomen of de impact ervan niet op waarde kunnen inschatten. Het inzicht op basis van data ontbreekt namelijk waardoor er niet op feiten kan worden gestuurd.’
Technologie samen met mens centraal
Ondanks dat de meeste organisaties zich wel bewust zijn van het feit dat er iets moet veranderen, geeft een kwart aan dat er onvoldoende budget is voor digitale transformatie in hun organisatie. Ruim tweederde (67%) verwacht zelfs dat het budget dit jaar niet zal toenemen of zelfs zal afnemen. Van de respondenten verwacht 65% pas binnen vijf jaar een toename in budget om digitaal te versnellen. De Lange: ‘Het is echt onverstandig zo lang te wachten. Technologische ontwikkelingen gaan in een razendsnel tempo. Als je een heldere businesscase hebt, verdienen investeringen zich vaak snel terug. Als je een goed plan hebt, zijn de kosten beheersbaar.’
De Lange: ‘Technologie en data zijn overal en de mogelijkheden ermee zijn eindeloos. Zorg ervoor dat je als besluitvormer en als medewerkers de poolster van je eigen organisatie kent, daar gericht naartoe beweegt en bijstuurt wanneer nodig. Data zijn al geaccepteerd als bron van optimalisatie in het gehele ecosysteem. De waarde van data kan daarentegen nog veel meer worden benut. Ook is het evident dat we moeten bouwen aan een toekomst waarin technologie geen feature meer is, maar daadwerkelijk samen met de mens centraal staat in de organisatie en de markt waarin deze zich beweegt.’