Na het akkoord over de Digital Services Act (DSA) heeft het Europees Parlement nu ook groen licht gegeven voor de Digital Markets Act (DMA). Een betere positie voor internetgebruikers en extra toezicht op en regels voor de grootste onlineplatforms zijn daarbij de uitgangspunten.
De DSA en DMA vormen samen de basis van nieuwe Europese wetgeving voor de digitale economie. De DSA verduidelijkt de verantwoordelijkheden van platforms voor hun activiteiten en informatie naar hun afnemers. De wet verbetert onder meer de bestrijding van illegale inhoud online en zorgt voor uitgebreidere bescherming van consumenten en ondernemers die producten of diensten via een platform of dienst aanbieden of afnemen.
De DMA introduceert toezicht en maatregelen voor de tien tot vijftien grootste onlineplatforms. De Europese regels stellen eisen, verbieden gedragingen en geven kaders, ook aan bedrijven buiten de EU. Voorbeeld hiervan is een verbod op de mogelijkheid om data van een platform naar een ander platform mee te nemen.
Tip: zie ook de column van Kees Verhoeven in de recent verschenen IP #1.