Voelen, luisteren, leren en vooral lezen. Deze combinatie staat centraal bij de eerste toegankelijke themakisten voor basisschoolleerlingen met een visuele beperking. De themakisten zijn ontwikkeld voor cluster-1-scholen om het lezen door leerlingen die niet of slecht kunnen zien te bevorderen.
Elke themakist bevat een boek en verschillende spel- en leerelementen in onder andere braille, grootletter, reliëf, audio of een combinatie hiervan. De boeken die centraal staan, zijn ook beschikbaar in audio, braille en grootletter. De themakisten zijn ontwikkeld door de CBB, gespecialiseerd in het toegankelijk maken van lectuur en informatie voor mensen met een leesbeperking, en bibliotheekservice Passend Lezen, in samenwerking met professionals uit het cluster-1-onderwijs, en is mogelijk gemaakt door de Koninklijke Bibliotheek.
Het zijn de eerste themakisten die toegankelijk zijn voor kinderen met een visuele beperking. Voor scholen binnen het reguliere onderwijs was het altijd al mogelijk om themakisten aan te vragen bij de bibliotheek in de buurt/regio. Voor de scholen van Visio en Bartiméus was deze mogelijkheid er niet omdat de materialen en activiteiten in de themakisten vaak niet toegankelijk zijn – tot nu. Visio Rotterdam en Bartiméus Zeist zijn de eerste twee scholen die de nieuwe themakisten hebben ontvangen.