Het moederbedrijf van Facebook, waaronder apps vallen als Instagram, WhatsApp en Facebook, gaat verder onder een andere naam: Meta. Dat maakte topman Mark Zuckerberg donderdag bekend.
De naamsverandering moet benadrukken dat het bedrijf meer is dan sociale media en dat het zal inzetten op de ontwikkeling van de metaverse. Tegelijkertijd komt het op een moment dat Facebook onder vuur ligt door een grote reeks publicaties die inzoomen op wat er allemaal misgaat binnen het bedrijf, gevoed door documenten van klokkenluider Frances Haugen.
In een zogeheten oprichtersbrief schrijft Zuckerberg ‘dat we aan het begin staan van het nieuwe hoofdstuk van het internet en het volgende hoofdstuk van ons bedrijf’. De nieuwe naam kan ook worden gelezen als ‘verder gaan’, stelt hij. De metaverse in de nieuwe visie is vooralsnog een concept waar veel over wordt nagedacht. Het idee is dat waar het internet nu vooral tweedimensionaal wordt beleefd via platte schermen, dit in de metaverse driedimensionaal zal zijn. Bijvoorbeeld met virtual en augmented reality. Facebook is voornemens er miljarden in te pompen.
De afgelopen jaren is Facebook haast synoniem geworden met problemen – van privacyschandalen en desinformatie tot haatzaaien. Door een nieuwe naam op de gevel te plakken, wordt ‘Facebook’ minder belangrijk gemaakt. Weliswaar blijft de app onder de naam bestaan, maar de nieuwe toekomst is er niet meer aan verbonden, zo schrijft de NOS.