Het nieuwe platform Mohi laat gebruikers digitale content (boeken, artikelen, video’s, podcasts, films en muziek) ontdekken en consumeren op basis van aanbevelingen door hun vrienden en familie, en niet op basis van algoritmes. De app is sinds eind juli beschikbaar voor downloads.
Eerder dit jaar investeerden meerdere topondernemers, waaronder de oprichters van Hyves en eBuddy, samen 225.000 euro in de Amsterdamse startup. Mohi is volgens de initiatiefnemers de eerste ‘slow media app’ van Nederland. Wibe van de Vijver, ceo en founder van de gratis applicatie: ‘Anders dan een onpersoonlijk en vaak slecht functionerend algoritme vertrouwt Mohi op contentcuratie door vrienden en familie. Wij geloven in de positieve kracht van het uitwisselen van mooie content.’
Drie filters
Mohi sorteert aanbevelingen op basis van drie filters: luisteren (podcasts en muziek), lezen (artikelen en boeken) en kijken (films en documentaires). Daarnaast vraagt de applicatie aan gebruikers om actief eigen tips te delen met hun netwerk, die zij vanuit vrijwel iedere app en browser direct kunnen uploaden.
Naast vrienden en familie kunnen gebruikers ook curators volgen, zoals programmamakers, journalisten en ceo’s. Van de Vijver: ‘Gebruikers kunnen een selectie maken van hun eigen favoriete content en zo op Marie Kondo-achtige wijze een digitaal archief opbouwen. Mohi is zodoende het enige socialemediaplatform dat als doel heeft om gebruikers vooral niet te lang op het platform te houden: less is more.’