Stichting CPNB en onlinelezersplatform Hebban.nl slaan de handen ineen. Doel is Nederlanders te inspireren meer te lezen en ze aan te zetten tot een gang naar boekwinkel en bibliotheek.
Voor de stichting CPNB past deze samenwerking “perfect in de nieuwe strategie ‘De lezer centraal’, aldus een persbericht. De strategie richt zich op het aanwakkeren van de leescultuur in Nederland door lezers te inspireren en te helpen bij hun boekenkeuze.
De samenwerking is op basis van gelijke inzet van middelen en kent een proefperiode van één jaar, maar beide partijen hebben de intentie uitgesproken langdurig partners te willen zijn.
Lezers inspireren
De stichting CPNB wil mensen meer boeken laten lezen. Door lezers te inspireren, worden zij gestimuleerd naar boekwinkel en bibliotheek te gaan. “Een effectieve en efficiënte manier om dat te doen is het creëren van een groot online lezersplatform,” aldus de CPNB. “Het is echter zonde om tijd en geld te steken in een nieuw initiatief als dat al bestaat. Met ruim een half miljoen bezoekers per maand en meer dan 180.000 geregistreerde lezers is Hebban.nl de grootste en actiefste lezerscommunity van Nederland.”
‘Impactvolle activaties’
Volgens CPNB-directeur Eveline Aendekerk is Hebban.nl “een plek die we als boekenvak moeten koesteren en die de potentie heeft nog veel groter te groeien. En dat is in ons aller belang, want een grote online lezerscommunity biedt talloze mogelijkheden voor impactvolle activaties die uiteindelijk moeten leiden tot een grotere boekenafzet in Nederland. […] We slaan de handen ineen om nog meer lezers te bereiken en ze aan te zetten tot een gang naar boekwinkel en bibliotheek.”
Speciale leesclubs
Binnen de bestaande leesbevorderende campagnes zoals de Boekenweek, Kinderboekenweek, De Nationale Voorleesdagen en Nederland Leest gaat de CPNB samen met Hebban.nl extra acties en content maken. Ook komen er leesclubs bij de thema’s van de campagnes. Daarmee is volgens de CPNB bij Nederland Leest dit jaar al “met succes geëxperimenteerd”.
De CPNB zal Hebban.nl versterken en helpen het bereik te vergroten door voortdurend naar het lezersplatform te verwijzen en het platform te verrijken met content.
In verband met deze samenwerking zal op zeer korte termijn de huidige aankoopknop van Hebban.nl worden verwijderd, Hebban.nl wordt helemaal een ‘inspiratieplatform’.
De CPNB en Hebban.nl willen komend jaar gebruiken om van elkaar te leren en te experimenteren om uiteindelijk zo effectief mogelijk verder te gaan met het gezamenlijke doel: mensen inspireren meer boeken te gaan lezen.