Met veel fanfare werd afgelopen juli Bookaroo aangekondigd. Nu gaat dit online platform waarop je boeken kunt bestellen op in de boekenstartup Bazarow.
Bookaroo was een initiatief van de oprichters van uitgeverij Das Mag, Daniël van der Meer en Toine Donk. Nu blijkt dat ze iets te enthousiast in dit avontuur zijn gestapt. “Door het vroege succes werd ook duidelijk dat het team van Bookaroo te klein was voor diens ambitie,” valt er op de site van de boekenwebshop te lezen. “Wat we gekscherend een ‘idioot plan’ hadden genoemd, was dat inderdaad: een verdomd grote klus.”
Concurreren met Bol.com
Het idee was dat plaatselijke boekhandels de bestellingen van de webshop zouden leveren aan de klant. En hadden zij het betreffende boek niet in huis, dan zou de bestelling door het CB worden verzorgd. Op die manier wilden Daniël van der Meer en Toine Donk de concurrentie aangaan met Bol.com.
Dagelijks de website verbeteren
Kort na de komst van Bookaroo startte Bazarow, dat in eerste instantie alleen schrijvers en vertalers aan betere opbrengsten wilde helpen. “Hun aanpak verschilde met die van ons,’ schrijven de initiatiefnemers van Bookaroo. “Ze lanceerden zacht en hebben beter nagedacht over de lange termijn. Bazarow had meteen al een digitaal magazine, publiceert zelf omvangrijke recensies en heeft eigen inhouse developers die dagelijks de website verbeteren. […] Natuurlijk waren we gek op onze naam, maar toch is het beter als ons initiatief doorgaat onder hun vlag.”
Eigen boekhandel kiezen
Bazarow gaat lezers de optie geven om zelf hun leverende boekhandel te kiezen, en ze kunnen hun bestelling er ook ophalen. “Dit was altijd al een grote wens van Bookaroo, maar was met ons team niet uitvoerbaar,” besluiten de initiatiefnemers van Bookaroo.