Een 100% Google-vrije onderneming?

Internetondernemer haalt omzet van 10 miljard euro zonder hulp van de grootste zoekmachine.

De Franse internetondernemer Jacques-Antoine Granjon streeft ernaar te groeien zonder Google en Facebook. Granjon, CEO van kledingsite Vente Privée, zegt in een interview met het Nederlandse technologieweblog Sync groot te zijn geworden zonder zoekmachinemarketingstrategie en zonder advertenties op Google. Ook in Facebook gelooft de ondernemer, die al sinds de jaren tachtig handelt in restpartijen kleding van designmerken, niet.

De afgelopen tien jaar is de online omzet van Vente Privée gestegen tot 10 miljard euro. Granjon zegt geen eurocent geïnvesteerd te hebben in advertenties op Google voor de Franse markt. Het bedrijf is actief in negen landen, waaronder Frankrijk, Nederland en de Verenigde Staten. 75 procent van de omzet haalt Granjon in zijn eigen land.

‘Ik ben de enige persoon op aarde die kan zeggen dat ik 1 miljard dollar verdien op internet, zonder hulp van Google. Andere bedrijven besteden miljoenen aan marketing bij Google en worden daarom nooit winstgevend,’ zegt Granjon tegen Sync.

De interviewer, die ook met marketingmanager Julien Zakoian van Vente Privée heeft gesproken, plaatst wel een kanttekening bij de uitspraak van Granjon: om kopers te trekken voor de buitenlandse winkelsites, maakt Vente Privée sinds kort wel gebruik van betaalde advertentiewoorden bij Google. Je zou dus kunnen zeggen dat de Franse webwinkel Google-vrij gegroeid is. Maar verfrissend is Granjons geloof in zijn eigen kracht wel.

Verderop in dit nummer staat een achtergrondartikel over Google.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 7&8 / 2012. Het gehele nummer kun je hier lezen