ZEEF: contentcuratieplatform met ambities

Zijn curated directories nog wel van deze tijd? Ja, vindt Klaas Joosten, oprichter en CEO van ZEEF. Bij het vergelijken en bundelen van kennis is het menselijk brein veel slimmer dan een zoekmachine. 

Door: Gerrit Visser, informatiespecialist
Als contentcurator links op een bepaald onderwerpsgebied bundelen in deelbare lijstjes en ondertussen geld verdienen? Het kan met ZEEF, een Nederlandse startup die de beste informatie aan zijn webbezoekers wil presenteren. Wie als bezoeker klikt op een van de affilliate links (= adverteerders) rondom de vele lijstjes, zorgt ervoor dat de kassa van ZEEF gaat rinkelen. De contentcurators delen gezamenlijk in die opbrengst – volgens oprichter en CEO Klaas Joosten de beste garantie om de kwaliteit van al die lijstjes te waarborgen.
Competitie
ZEEF verschilt van de bekende Startpagina’s. Is bij de laatste steeds één persoon verantwoordelijk voor één thema, ZEEF sluit niet uit dat er meerdere contentcurators voor één onderwerp zijn. En die contentcurators gaan de strijd met elkaar aan: wie heeft het populairste lijstje over een bepaald onderwerp?
ZEEF heeft dus een competitie-element. Bij Twitter heb je followers, bij ZEEF gaat het erom welk lijstje het beste scoort: wie heeft de meeste views, clicks en bedankjes? Ook al gebruiken alle curators dezelfde tool, met de selectie van de links kunnen ze het verschil maken. Bovendien bouwen ze met ZEEF een reputatie als expert op.
Luisteren
Joosten vraagt de pioneers die nu al werken met ZEEF wat ze het handigst vinden aan dit nieuwe type ‘startpagina’. Ook luistert hij tijdens events en in persoonlijke interacties goed naar zijn curators. Een belangrijke vraag aan hen is: welk type pagina sluit het beste aan bij de informatiebehoefte van de doelgroep? Is dat een pagina gebaseerd op een bepaald onderwerp? Of een die gemaakt is door een bekend persoon? Of toch een bedrijfspagina? Deze raadpleging draagt bij aan de beleidsvorming en strategische keuzes.
Deelbaar
CEO Joosten heeft voor de curators nog een uitdaging in petto: ze moeten zulke goede lijstjes maken dat hun collega’s ze willen delen. Een curator doet het volgens Joosten namelijk pas echt goed als beheerders van verwante pagina’s complete ‘blokjes’ (ofwel lijstjes) van collega-beheerders overnemen, omdat die blijk geven verstand van het onderwerp te hebben.
Ambities
Dit najaar heeft de Amsterdamse start-up bij een financieringsronde 1,2 miljoen euro opgehaald. ZEEF wil namelijk ‘global’ gaan en de Amerikaanse markt veroveren. Het bedrijf staat in de startblokken om in Sylicon Valley en mogelijk ook in New York een kantoor te openen.
En de ambities reiken nog veel verder: ZEEF wil de beste link directory in de wereld worden. Zij wil schitteren op smartphones, locatiegebaseerd zoeken mogelijk maken en de gebruiksvriendelijkheid van het platform verder ontwikkelen.
Iedereen is ‘contentcurator’, aldus Klaas Joosten in een interview in Nederlands MediaNieuws. We doen het eigenlijk allemaal dagelijks via social media. De contentcurator zeeft, sorteert, rangschikt en deelt informatie rond een bepaald onderwerp.