GenZ’ers vertrouwen socialemediaplatforms bijna net zo veel als overheden bij de verwerking van hun data. Het Europese privacytech bedrijf Usercentrics deed onderzoek onder zo’n tienduizend consumenten in Europa en Noord-Amerika, onder wie duizend in Nederland. Die laten een duidelijk verschil zien tussen generaties.
Zo geeft 39 procent van GenZ aan socialemediaplatforms te vertrouwen met hun persoonlijke data, tegen slechts 12 procent van de babyboomers en 22 procent van Generatie X. Tegelijkertijd zegt 40 procent van de GenZ respondenten de overheid te vertrouwen met hun gegevens, terwijl dat vertrouwen bij babyboomers veel hoger ligt (66%).
Het vertrouwen in de overheid in Nederland ligt aanzienlijk hoger dan in andere landen. In Nederland vertrouwt 58 procent van de GenZ’ers de overheid met hun data, terwijl dit onder babyboomers zelfs 82 procent is.

Deze generatiekloof in digitaal vertrouwen is ook zichtbaar in de houding ten opzichte van AI. In Nederland staat GenZ er meer dan twee keer zo vaak als boomers voor open dat data wordt gebruikt om AI-modellen te trainen (22 procent versus 10 procent).
Gemak versus voorzichtigheid
Voor jongere consumenten wordt het delen van data steeds meer gezien als een praktische afweging. Zo zegt 44 procent van de Nederlandse GenZ respondenten dat online gemak zwaarder weegt dan zorgen over privacy. Bij babyboomers is dat slechts 30 procent. Waar 77 procent van de Nederlandse ouderen het gevoel heeft zelf ‘het product’ te zijn geworden voor online diensten, is dat bij GenZ nog niet de helft.
Toch kent deze openheid grenzen. Transparantie, sterke beveiligingsgaranties en duidelijke uitleg over hoe data wordt gebruikt, blijven wereldwijd de drie belangrijkste factoren voor digitaal vertrouwen.
‘GenZ is meer bereid dan andere generaties om eigen data te delen, maar ze zijn daar niet naïef in’, zegt Adelina Peltea, CMO bij Usercentrics. ‘Ze maken bewuste keuzes over wie ze vertrouwen en wanneer ze iets delen. Dat schept een nieuwe verantwoordelijkheid voor merken. Als je hun vertrouwen wint, kun je hun loyaliteit winnen, maar alleen als je vanaf de allereerste klik transparant bent.’