Vernieuwd Museum voor Communicatie behandelt thema’s als privacy en (nep)nieuws

Op 3 november heeft het vernieuwde Museum voor Communicatie, kortweg COMM, zijn deuren geopend. Het museum in Den Haag sloot in 2016 om een grootschalige verbouwing te ondergaan. De impact van communicatie staat nu centraal.

Het Museum voor Communicatie startte ooit als ‘Het Nederlandsch Postmuseum’ en leunde anno 2016 nog sterk op zijn post- en telecomverleden. Er werden historische communicatiemiddelen tentoongesteld, maar interactie met de bezoeker was er nauwelijks. Bovendien was het interieur gedateerd en waren bijvoorbeeld computers waarop kinderen de werking van communicatiemiddelen uitgelegd kregen kapot. “Het museum was op,” zegt directeur a.i. Tobias Walraven in een persbericht.

Ontmoetingsplek
Zowel het pand als de opzet van het museum zijn aangepakt. Qua opzet veranderde COMM van een museum over de werking van historische communicatiemiddelen in een museum over de impact van communicatie. Zo komen bijvoorbeeld thema’s als privacy, (nep)nieuws en omgangsvormen op social media aan bod.

De entree en lounge zijn vrij toegankelijk en de bezoeker krijgt daar al een deel van de collectie te zien. Alle etages zijn aangepakt en combineren nu collectie met interactie.