De komende tien jaar zijn er wereldwijd 3,5 miljoen data-experts nodig om sociale vraagstukken in lage- en middeninkomenslanden aan te pakken, volgens een rapport van ‘data for good’-denktank data.org. Met de Analytics for a Better World Academy helpt de UvA NGO’s data in te zetten om problemen in de wereld eerder te herkennen.
In totaal schuiven 43 NGO’s (gekozen uit 340 inschrijvingen) aan in de online klas van Analytics for a Better World (ABW), waaronder het Rode Kruis, het World Food Programme en het VN-milieuprogramma. NGO’s doen kosteloos mee en leveren zelf cases aan die tussen juli en december steeds verder worden uitgewerkt. Het doel van ABW is duidelijk: ‘We willen helpen impact te maken op de grond’, zegt Parvathy Krishnan, die als cto van ABW het lesprogramma ontwikkelt samen met datawetenschapper Claudia Orellana-Rodriguez en partners vanuit ABW. ‘We willen samenwerken met gemotiveerde deelnemers die weten hoe de situatie er op de grond uitziet en bekend zijn met de lokale context van problemen die we willen aanpakken. Als wij technologie ontwikkelen gebaseerd op blockchain voor een specifieke regio maar er blijkt amper internet in die regio te zijn, dan is die technologie nutteloos.’
Basis van de datawetenschap
Veel van de ingebrachte cases draaien om het herkennen van ecologische rampen en het ontwikkelen van middelen die de gezondheidszorg vooruitbrengen. In de eerste drie weken van het lesprogramma gaat het om de basis van de datawetenschap. ‘We bieden een laagdrempelig startpakket zodat we iedereen op hetzelfde niveau krijgen, daarna gaan we specialiseren en gaan we praktijkgericht te werk met de cases’, zegt Krishnan.
Die specialisatie gebeurt over vier tracks: Machine Learning, Business Intelligence, Text Mining en Geospatial Data Analyses. Gedurende acht weken werken de deelnemers toe naar de doorontwikkeling van hun eigen use case; bij het afronden van het programma hebben ze de sleutels in handen om hun eigen project de praktijk in te helpen. Krishnan: ‘We koppelen iedereen aan een ervaren mentor uit het veld om te zorgen dat de case niet stilvalt als het programma afgelopen is.’
Verschil maken met data
Voor het inzetten van data voor goede doelen wordt met een schuin oog naar het bedrijfsleven gekeken. ‘Data-analyse heeft de output van bedrijven verhoogd. Wij willen hetzelfde bereiken in de non-profitsector. Als dat lukt, maken we dus wel degelijk een verschil in de wereld’, zegt Orellana-Rodriguez. ‘NGO’s benaderen problemen steeds meer vanuit een systeemgedachte, waarbij ze het volledige plaatje in beeld brengen om hun middelen op de juiste plekken te kunnen inzetten. Daarvoor zijn veel kwalitatieve data nodig. Daar helpen wij bij.’
De ABW Academy is een initiatief vanuit de Amsterdam School of Business van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Voor het opstellen van de lessen wordt samengewerkt met partners die aangesloten zijn bij ABW, zoals MIT Sloan School of Management, ORTEC, Amsterdam Data Collective, CMotions, DHL, data.org, Qen Labs en Digital Impact Alliance. Voor de UvA is de ABW Academy ‘een kans om aan de wieg te staan van duurzame initiatieven en om het eigen onderzoek dat gericht is op duurzaamheid verder te brengen.’
Fotocredit: ABW