Uitgever DPG Media en de Data School van Universiteit Utrecht werken samen aan de ontwikkeling van ‘de Ethische Data Assistent voor Media’ (DEDA voor Media). Dit analoge model ondersteunt vanaf 2026 mediabedrijven bij het herkennen en adresseren van ethische vraagstukken rondom digitalisering, data en AI-projecten.
Eind dit jaar wordt de ontwikkeling afgerond, waarna DEDA voor Media beschikbaar wordt gesteld aan de hele mediasector. Met DEDA lopen betrokkenen aan de hand van een grote tafelposter samen langs vragen die hen aanzetten om na te denken over ethische vraagstukken. Dat zijn bijvoorbeeld redacties, data-experts, ontwikkelaars en juristen. Aan het einde beoordeelt de groep gezamenlijk of de eerder vastgestelde waarden voldoende geborgd zijn. Daarna kan besloten worden om het project door te zetten of aan te passen. Bijvoorbeeld door meer menselijk toezicht in te bouwen of transparanter te zijn richting gebruikers over hoe het systeem werkt en wordt ingezet.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
DPG Media is onder meer uitgever van de Volkskrant, AD, NU.nl en tijdschriften. ‘We maken sprongen vooruit met AI en data. Maar we stuiten daarbij ook op veel ethische kwesties, zowel in de journalistiek als in de bedrijfsvoering. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als uitgever en past in ons ESG-beleid om daar zorgvuldig mee om te springen’, zegt directeur Journalistiek Philippe Remarque. ‘We moeten met alle betrokken teams zorgen dat alle vragen in beeld zijn en worden beantwoord, als deel van de ontwikkeling en niet achteraf. Daar moet je een professionele structuur voor hebben. DEDA moet dat bieden.’
Onderzoeker Karin van Es, universitair hoofddocent en projectleider Data School bij de UU: ‘DEDA wordt al breed gebruikt bij Nederlandse en internationale overheden. Dankzij deze samenwerking komt er nu ook een versie die is toegespitst op de media-industrie en haar specifieke inzet van data en AI.’
Actief meedenken
DPG Media draagt financieel bij en brengt ook expertise in. De uitgever draagt praktijkvoorbeelden aan om DEDA voor Media uitgebreid te testen. Hiervoor vraagt DPG stakeholders actief gevraagd mee te denken over de ontwikkeling van het model door vraagstukken, interessante data en casussen aan te dragen.
Beeld copyright: Daan Jeurens