Tof of sof: Storytel: uitgever van audioboeken neemt papieren markt mee

Uit Zweden komt veel moois. Het meest bekend zijn drie zaken: melodische muziek (ABBA), standaard woninginrichting (IKEA) en betrouwbare techniek (VOLVO). Maar dit land heeft ook op een ander terrein veel te bieden. De laatste loot aan de Zweedse stam is Storytel.

Door: Jos Damen

Net als de muziekdienst Spotify, opgericht in 2006, komt ook Storytel uit Zweden. Storytel werd één jaar eerder, in 2005, opgezet door Jonas Tellander en Jon Haukusson, oorspronkelijk onder de naam Bokilur. In het begin was Storytel vooral gericht op data in mobiele telefonie.

In 2013 kocht de firma twee uitgevers van audioboeken op: Storyside en Earbooks, en ging men internationaal de boer op. Daarbij zocht Storytel samenwerking met bestaande uitgevers van audioboeken, in Nederland met Uitgeverij Rubinstein. Deze uitgever (toen nog van Maurits Rubinstein, neefje van Renate) had al sinds 1985 ervaring met audioboeken, kende de markt en was dus een goede partner. Nog een jaar later, in 2014, ging Storytel ook ebooks verkopen. De enorme populariteit van audioboeken in Zweden en Denemarken (ook in bibliotheken!) wordt voor een deel op het conto van Storytel geschreven.

Klapper

De echt grote klapper kwam in juni 2016, toen Storytel de oudste en bekendste uitgever van Zweden, Norstedts Förlagsgrupp, opkocht voor ca. 18 miljoen euro (152M SK). Norstedts is de uitgever van Stieg Larsson, van Astrid Lindgren en een stoet van kinderboekenschrijvers. Stel je voor dat in Nederland uitgeverij De Bezige Bij gekocht zou worden door Uitgeverij Rubinstein! Op de Boekenbeurs van Göteborg van 2016 gedroeg Storytel zich vrij arrogant: de nieuwkomer zou de oudjes wel even vertellen hoe je in deze nieuwe tijd boeken moest verkopen.

It’s the content, stupid!

De les is duidelijk: om succesvol te zijn heb je inhoud (en een backlist) nodig. De Nederlandse uitgeverij van audioboeken had succes met Puk van de Petteflet en Harry Potter, maar als uitgever moet je de klanten vooral keuze bieden. Storytel snapt dat. In Nederland biedt de uitgever 60.000 boeken aan – vooral Nederlands- en Engelstalig. In alle categorieën zit veel: 12.000 romans, 6.000 boeken over persoonlijke ontwikkeling, 4.000 kinderboeken, 2.000 geschiedenis, 3.000 erotische fictie, 4.000 biografieën, 4.000 fantasy & scifi.

Mak & Cohen

Ik nam de proef op de som en zocht gericht in Storytel. Pieter Waterdrinker was met één boek aanwezig, Geert Mak met zes, waarvan drie voorgelezen door Job Cohen. Simone van der Vlugt had zeventien boeken voor me klaarstaan, waarvan twee in het Engels. Deon Meyer: zes boeken, waarvan twee Engelstalig. Over Napoleon waren dertien boeken beschikbaar in Storytel – waarvan één in het Nederlands. Opvallend: er zijn beroemde voorlezers te horen, van Dieuwertje Blok tot Rick van de Westelaken.

Handig

Je kan zien dat Storytel van oorsprong uit de techniek komt. De app is slim opgezet, en hij werkt intuïtief goed. De bediening is redelijk gemakkelijk. Bij herneming gaat de voorlezer netjes verder waar hij of zij drie dagen geleden gebleven was. Ook gemakkelijk: je kan switchen van audioboek naar ebook (dus van luisteren naar lezen). Wie Nederlands wil leren, kan de tekst vergelijken met wat te horen is.

Storytel is relatief goedkoop. De dienst kost 10 euro per maand – na twee weken gratis uitproberen. De leus van Storytel is ‘Geniet van onbeperkt boeken op je mobiel’ – wat behalve overdreven ook vreemd Nederlands is – maar dat is de Zweden vergeven. Al met al: een goede nieuwe loot aan de boekenstam in Nederland.

Jos Damen is hoofd bibliotheek & ICT van het Afrika-Studiecentrum, Universiteit Leiden.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 1 / 2018. Het gehele nummer kun je hier lezen.