Op 18 en 19 oktober vond in Londen de eerste Europese Taxonomy Boot Camp plaats. Joyce van Aalten spotte er twee trends.
Door: Joyce van Aalten, taxonomieconsultant bij Invenier
In navolging van eerdere succesvolle edities in de Verenigde Staten heeft in Europa – eindelijk – de eerste Taxonomy Boot Camp plaatsgevonden. Londen was half oktober de place to be voor taxonomists, contentmanagers, information architects en iedereen die meer wil weten over taxonomieën, thesauri, ontologieën en linked data. Als taxonomieconsultant wilde ik hier uiteraard bij zijn. Al was het maar om erachter te komen of er meer mensen zijn die dezelfde eigenschap hebben als ik: overal taxonomieën, structuren en mindmaps in zien.
Het antwoord: ja, die mensen zijn er! Zo vertelde een dame mij dat ze onlangs een hondje met een gebroken poot zag en zich vervolgens had afgevraagd waar het arme beestje in de Linneaus-taxonomie zou passen.
Taxonomieën are here to stay
Ik zie de lezer denken: we hebben nu toch zoekmachines om alles vindbaar te maken. Hebben taxonomieën nog wel bestaansrecht? Deze eerste Taxonomy Boot Camp in Londen, plus het feit dat er zo’n 200 mensen op afkwamen geeft volgens mij al aan dat taxonomieën here to stay zijn. Keynote spreker Mike Atherton (Facebook) verwoordde het zo: “Taxonomy is the design behind the design of our everyday things”.
Mooie mix
De tweedaagse boot camp bracht een mooie mix van fancy, ietwat gelikte, Amerikaanse presentaties met plaatjes (zoals Jeff Fried die SpongeBob plaatste op een slide over semantic search en ons zo wilde waarschuwen voor het SpongeBob-effect: “Everything is Awesome”) en dito quotes (“Clarity of meaning is everything” – Matt Hollidge). De presentaties werden afgewisseld met verdiepende sessies, zoals die van taxonomiegoeroe Heather Hedden die elf (!) verschillende typen synoniemen wist te onderscheiden.
Praktijkcases en demo’s
Behalve presentaties waren er praktijkcases, zoals van nature.com, Department for education, PwC en Kenwood, en demo’s van de mogelijkheden om taxonomieën toe te passen in systemen en in search. Natuurlijk lieten sponsors Poolparty en Synaptica hun systemen zien, maar daarnaast kwamen ook die van leveranciers als Multites, SharePoint en DataHarmony aan bod. Verder was er aandacht voor onderwerpen als strategy en governance, linked data en autotagging.
Inzet van experts
Twee thema’s kwamen in de verschillende presentaties steeds terug. De eerste had betrekking op de fase waarin de domeinexpert wordt ingezet. Taxonomists hebben immers domeinexperts nodig bij de ontwikkeling van hun taxonomie. Alleen is de vraag: op welk moment? Is dat aan het begin van een taxonomie-ontwikkeltraject – of aan het eind?
Hoewel de meningen en ervaringen uiteenliepen, koos de meerderheid ervoor experts pas aan het eind van een ontwikkeltraject in te zetten. “Leverage the expert’s knowledge, but use your taxonomic filter,” aldus Robert Kasenchak.
Taggingtools
Een ander terugkerend thema was de taggingtool, die naast de taxonomiemanagementtool en het CMS/DMS gebruikt wordt. Want een taxonomie bouwen en onderhouden is één ding, maar uiteindelijk moeten de taxonomietermen – handmatig of automatisch – aan content toegekend worden. Degenen die dit doen, de indexeerders, moet het zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Aan bod kwamen taggingtools als Termset, Flax en het Nederlandse FontoXML.
Al met al was deze Londense Taxonomy Boot Camp voor herhaling vatbaar. De volgende editie vindt plaats op 17 en 18 oktober 2017; ik heb de data alvast in mijn agenda genoteerd.