Stichting Digisterker en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Informatieprofessionals (KNVI) gaan samenwerken. Op 15 april ondertekenden ze daartoe een overeenkomst.
Aangifte doen bij de Belastingdienst, een verhuizing doorgeven aan de gemeente, huurtoeslag aanvragen – steeds meer zaken moeten we zelf via internet regelen. Voor diegenen die moeite hebben met deze zogeheten ‘selfservice’ biedt Stichting Digisterker cursussen en educatieve programma’s. Het doel: mensen op weg helpen met de digitale overheid.
Digisterker en de KNVI willen samen meer aandacht voor het verbeteren van die selfservice van niet alleen burgers maar ook van bedrijven en organisaties via digitale dienstverlening. Daarnaast willen ze meer aandacht voor groepen in de samenleving die moeite hebben met het gebruik hiervan. Beide organisaties hopen daarmee actief bij te dragen aan een inclusieve samenleving voor alle inwoners van Nederland.
Op de agenda
Digitale selfservice en digitale inclusiviteit staan bij de KNVI en Digisterker hoog op de agenda. Zo leveren vele KNVI-leden, onder wie ICT’ers en informatieprofessionals, aan beide ontwikkelingen een bijdrage. Ze zijn bijvoorbeeld mede bepalend voor de ontwikkeling en implementatie van digitale producten en diensten.
Stichting Digisterker verbindt met haar educatieve programma’s de werkvelden van openbare bibliotheken en overheidsorganisaties. Zij draagt daarmee bij aan bewustwording en de ontwikkeling van (digitale) competenties van zowel burgers als informatieprofessionals.
De samenwerking zal, aldus een persbericht, op diverse manieren zichtbaar worden. Beide organisaties zullen hun kennis en hun netwerk delen.
Smart Humanity-event
Digitale inclusiviteit maakt onderdeel uit van Smart Humanity, het centrale thema voor de KNVI en de beroepsgroep. Op het Smart Humanity-event op 14 november 2019 in de Openbare Bibliotheek Amsterdam staat inclusiviteit op de agenda van diverse sprekers en sessies.
(Foto: KNVI-duovoorzitterWouter Bronsgeest en Piet Boekhoudt, directeur Stichting Digisterker)