Startup Styla: digitale glossy als webwinkel 3.0

De uitgeverswereld breekt zich het hoofd over hoe de neergang in tijdschriftabonnementen te keren. Maar ondertussen haalt het Berlijnse Styla, leverancier van software om eenvoudig online tijdschriften te maken, opnieuw 2,5 miljoen euro op. Met dank aan zogenaamde ‘angel investors’. Eigenlijk was ophalen niet nodig, Styla kreeg het aangeboden.

Door: Eric Kokke

Styla levert een tool waarmee je een e-commercesite of webwinkel kunt omzetten naar een digitaal magazine. Zonder dat organisaties de hulp van grafisch ontwerpers of ontwikkelaars moeten inschakelen. Organisaties die Styla willen inzetten, kunnen hun bestaande content, bij voorkeur een combinatie van tekst, foto’s en video, in de applicatie laden. De applicatie, met gebruik van gepatenteerde technologie, vormt het materiaal vervolgens om tot een online tijdschrift.

Het bijzondere aan Styla is het gebruik van algoritmes om automatisch het ontwerp, de plaatsing van de producten en de ‘look and feel’ te bepalen. Tegelijkertijd maakt Styla automatisch een koppeling in de editor naar een e-commerceplatform zodat alle producten in het online magazine direct te bestellen zijn.

Cijfers

De bedenkers van Styla zijn ervan overtuigd dat consumenten liever een magazine doorbladeren dan gaan zoeken in een webshop. De cijfers lijken Styla gelijk te geven. Vergeleken met de reguliere webshops blijken magazine-style platforms een 36 procent hogere conversie rate te hebben. Daarnaast blijven bezoekers gemiddeld 4,5 minuten op de website in vergelijking met 3,2 minuten in traditionele webshops.

Bloggers

De huidige opzet van Styla hadden de bedenkers niet in gedachten toen ze eind 2012 bij elkaar kwamen om een nieuwe dienst te ontwikkelen. In eerste instantie wilden ze een business to consumer-community bouwen, waarbij bloggers in de stijl van een magazine zouden schrijven over producten. Gedurende het ontwikkelproces ontdekten ze een nieuwe en aantrekkelijke manier om hun applicatie in te zetten. Na veertien maanden van prototypes bouwen, testen, weggooien en opnieuw beginnen konden ze in januari 2014 live met Styla. Inmiddels is er een klantenbestand van veertig bedrijven, voornamelijk uit de modesector. Styla verkoopt de applicatie als Software as a Service (SaaS) en het verdienmodel zit dus in de verkoop van licenties voor het gebruik. Het is beslist geen goedkope marketingtool. Abonnementen beginnen vanaf circa duizend euro per maand.

En de informatiewereld?

Styla lijkt zich inmiddels te hebben bewezen bij aanbieders van lifestyle producten. Misschien ook wel logisch, omdat visuele aspecten hierbij een grote rol spelen. Rest de vraag wat het effect van Styla in minder ‘sexy’ branches is. Maar waarom zouden cultureel erfgoed-organisaties, informatiecentra en bibliotheken Styla ook niet gaan inzetten?


Styla storytelling sells

Wat doet het?

Bouwt alledaagse e-commercesites om tot digitale tijdschriften.

€ 2.500.000

Investeringsbedrag opgehaald om faciliteiten te verbeteren.

14 maanden ontwikkeltijd

+36%

E-commercesites met Styla scoren een hogere conversieratio.

4’16” 

Bezoekers blijven 1,5x langer op een Styla-website.

Voordeel

Zeer eenvoudig in gebruik.

Nadeel

Alleen gericht op winkels in een beperkt aantal branches.


 

Eric Kokke is marketingmanager van GO opleidingen.

Deze bijdrage komt uit IP nr. 5 / 2015. Het gehele nummer kun je hier lezen