Startup Newschain: Informatieblokkendoos

Hoe kun je online verhalen voorzien van context? De Nederlandse startup Newschain ontwikkelde een gelijknamig storytelling- en databasesysteem. Hiermee kunnen auteurs hun verhalen voorzien van losse informatieblokken.

Door: Stefan Jongen

Het storytelling- en databasesysteem Newschain werd in 2017 bedacht door Pepijn Nagtzaam en Jolien van de Griendt. Inmiddels is het team uitgebreid met twee ontwikkelaars, twee specialisten op het gebied van interactief design en een data-analist. Afgelopen jaar kregen zij een subsidie van bijna 35.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. De eerste resultaten uit een steekproef zijn veelbelovend: 85 procent van de ondervraagden zou vaker verhalen willen lezen dankzij de losse informatieblokken die zijn gegenereerd door middel van Newschain.

Hoe werkt het?

Een journalist kan in zijn online artikel achtergrondinformatie toevoegen door middel van uitvouwbare blokken. Die informatieblokken, opgeslagen in een database, zijn zodanig geschreven dat ze makkelijk zijn te hergebruiken. De journalist kan de blokken in een artikel over hetzelfde onderwerp ‘slepen’. Op deze manier kan hij nieuws sneller presenteren – achtergrondinformatie is immers al beschikbaar – zonder afbreuk te doen aan de compleetheid van het artikel.

Klik op de pijltjes

De lezer ziet een artikel met tussen de alinea’s enkele kaders waarin alleen een – veelal pakkende – kop staat. Wil hij meer achtergrondinformatie hebben, dan klikt hij op de ‘pijltjes’ van zo’n kader. Vervolgens ontvouwt zich een tekstblok dat context geeft aan het verhaal. Denk bijvoorbeeld aan een antwoord op een gerelateerde vraag, een geografische kaart met verschillen tussen gemeenten of een tijdlijn van eerdere gebeurtenissen.

Drie wensen

‘Het meest vernieuwend aan Newschain is dat we de wensen van drie partijen kunnen combineren,’ zegt Pepijn Nagtzaam. ‘Journalisten kunnen hun nieuwsberichten beter ordenen en hergebruiken, lezers hebben meer overzicht en hebben zelf de keuze om meer informatie tot zich te nemen en mediabedrijven krijgen beter inzicht in de gegevens van gebruikers.’

Pilot gestart

De websites van BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad draaien de komende maanden een pilot met Newschain. De verwachting is dat het leesgedrag van de nieuwsconsument door de kliks beter in kaart wordt gebracht. Een belangrijke vraag die mogelijk kan worden beantwoord is welke informatieblokken het significant beter doen dan andere.

Datagedreven

De informatieblokken hebben dus enerzijds een informatieve functie, anderzijds is het een middel om de aandacht van lezers langer vast te houden en biedt het door middel van data (het klikgedrag) meer inzicht in welke informatie zich daarvoor het beste leent. De vraag is wel hoe betrouwbaar de verkregen data zijn. En hoe je deze interpreteert. Wat is bijvoorbeeld de betekenis van de kliks op een informatieblok? Jolien van de Griendt: ‘Dat zijn inderdaad belangrijke vragen waar een data-analist rekening mee moet houden. Newschain dient als middel om inzicht te krijgen in het gedrag van lezers, maar niet als doel op zich.’


Snippets

Oktober vorig jaar lanceerde de Guardian een soortgelijke dienst: Snippets. Snippets zijn kleine herbruikbare stukken informatie die context geven bij een nieuwsbericht. Aanvullende informatie ontvouwt zich wanneer de lezer op een ‘plusje’ klikt. De lezer kan dus zelf kiezen of hij zo’n tekstkader wil openen. De Guardian gebruikt deze snippets ook om data te verkrijgen over het leesgedrag. Deze tool lijkt daarmee veel overeenkomsten te hebben met Newschain. Echter, het plan van Newschain werd al gelanceerd in mei 2017. Het verschil is dat het Nederlandse initiatief verschillende mediabedrijven wil voorzien van deze technologie, terwijl Snippets specifiek voor de Guardian is gemaakt.


Stefan Jongen is specialist Scientific Information bij Maastricht University Library

Deze bijdrage komt uit IP nr. 4 / 2018. Het gehele nummer kun je hier lezen.